Fem matentusiaster kjemper om én plass

Av 538 søkere er fem finalister kåret og skal kjempe om plassen i Spesialitet-merkets fagjury. Vinneren skal teste Norges beste lokalmat- og drikke og vurdere hvilke produkter som kvalifiserer seg som en Spesialitet, sammen med med noen av Norges fremste matfolk.

Jakter på folkets representant

Marit Nordheim Otterdal (47) fra Stryn, Eskil Røsand (42) fra Trondheim, Hanne Sofie Roaldsen (47) fra Tromsø, Leiv Landmark (44) fra Bærum og Liv Taraldsen (36) fra Bergen konkurrerer om å bli folkets representant i Spesialitet-merkets fagutvalg. Finalen går av stabelen på Norges største matfestival, Matstreif i Oslo.

– Finalistene er gode kandidater til å representere folket i fagjuryen. Vi er imponerte over søknaden deres og gleder oss til konkurransen braker løs på Matstreif om to uker, sier adm. dir Nina Sundqvist i Matmerk.

En smakfull oppgave

Vinneren kåres av landbruks- og matminister Jon Georg Dale, og utnevnes dermed til folkets representant i Spesialitet-merkets fagjury. Folkets representant må bruke sanser, evner og sin matkunnskap for å vurdere Norges beste lokalmat- og drikke. Det er kun mat og drikke i det øvre sjiktet av sin kategori, basert på spesielle, norske råvarer eller laget etter særegne oppskrifter som kan bli godkjent som Spesialitet.

Mange matinteresserte

Over 15.000 personer testet sine matkunnskaper gjennom Gourmeteret. Bare de med høyest poengsum fikk mulighet til å søke om å bli folkets matrepresentant. I løpet av to uker er godt over 500 søknader sendt inn. Konkurransen var hard og vitner om at matkunnskapen virkelig er på vei opp hos folket.

Fagjuryen består av:
Lars Sponheim, fylkesmann i Hordaland, bonde og tidligere landbruksminister
Harald Osa, prosjektleder i Bama, tidligere kokk på kokkelandslaget
Halvor Heuch, destillatør og Fagdirektør Brennevin i Arcus
Nils H. Geitle, adm. dir. i de Historiske Hotell og Spisesteder
Aud Kvalvik, rådgiver mat og landbruk i Innovasjon Norge
Britt Kåsin, tidligere informasjonssjef ved Opplysningskontoret for frukt og grønt
Oda Christensen, matfaglig ansvarlig i Matprat og kokk
Terje Martinussen, adm. dir. i Norges Sjømatråd
Nina Sundqvist, adm. dir. i Matmerk.

For mer informasjon, kontakt:

Nina Sundqvist, adm. dir Matmerk, tlf: 917 85 620
Marit Nordheim Otterdal, tlf: 908 54 362
Leiv Landmark, tlf: 924 08 781
Eskil Røsand, tlf: 416 41 044
Hanne Sofie Roaldsen, tlf: 901 93 931
Liv Taraldsen, tlf: 465 08 039

Matmerk er en stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet. Matmerks hovedoppgave er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon gjennom kvalitetssystemer, merkeordninger og markedsføring. Matmerk eier merkeordningene Nyt Norge og Spesialitet samt bidrar til lovbeskyttelse av norske matskatter gjennom merkeordningen Beskyttede betegnelser. I tillegg ivaretar Matmerk kvalitetssikring av norsk landbruk gjennom kvalitetssystem i landbruket (KSL).