Fem kandidater til å bli biskop i Oslo

19.5.2017 10:14 | Den norske kirke

Oslo bispedømmeråd har i møte 18. mai nominert følgende kandidater, i uprioritert rekkefølge, til å bli biskop i Oslo: Anne-May Grasaas, Kåre Rune Hauge, Marit Halvorsen Hougsnæs, Sturla Johan Stålsett og Kari Veiteberg.

Nominert til å bli ny biskop i Oslo: Anne-May Grasaas, Kåre Rune Hauge, Marit Halvorsen Hougsnæs, Sturla Johan Stålsett og Kari Veiteberg.

- Vi er godt fornøyd med de fem kandidatene vi nå har nominert til å bli Oslos neste biskop, sier leder i Oslo bispedømmeråd Gard Sandaker-Nielsen. - De representerer et bredt spenn i bakgrunn og profil og vil på ulike måter kunne fylle den utfordrende rollen som biskop i Oslo bispedømme. Vi vil takke alle som har stilt seg til disposisjon til denne viktige posisjonen, både for kirken og for samfunnet, sier Sandaker-Nielsen.

- Vi har sett etter en biskop som vil peke på Kristus, engasjere folk og som sammen med oss andre kan stake ut veien framover for folkekirken i bispedømmet vårt. Vi har også lett etter en biskop som kan være både tydelig og samlende, som kan vise vei og som kan hjelpe oss til å forstå hvordan evangeliet er relevant for mennesker i dag, sier Sandaker-Nielsen. Han legger til at han ser med spenning fram mot den videre nominasjonsprosessen.

- Samtidig vil jeg benytte anledningen til å takke dagens biskop Ole Christian Kvarme for lang og tro tjeneste i Oslo bispedømmet og for Den norske kirke. Det er mye som kan trekkes fram, men spesielt hans engasjement for religionsdialog, migrantmenigheter og mennesker i sosial nød har satt tydelige spor, sier lederen av Oslo bispedømmeråd.

De nominerte er (i alfabetisk  rekkefølge):
Anne-May Grasaas (61), domprost i Oslo bispedømme.
Kåre Rune Hauge (58), sokneprest i Høybråten, Fossum og Stovner menighet i Østre Aker prosti i Oslo.
Marit Halvorsen Hougsnæs (57), direktør i Arbeidsgiverorganisasjonen for kirkelige virksomheter (KA)
Sturla Johan Stålsett (53), professor ved Det teologiske menighetsfakultetet.
Kari Veiteberg (56), bymisjonsprest ved Bymisjonssenteret Tøyenkirken

Kontaktpersoner: