Fem dager til P4 og Radio Norge slutter å sende på FM på Østlandet

Fredag 8.desember kl 10.00 blir riksdekkende radio heldigital på Østlandet. Da slutter kanaler som P4 og Radio Norge å sende på FM i Akershus, Oslo, Østfold og Vestfold.

Foto: Tore Guriby/DRN

- NRK sluttet å sende på FM i Akershus, Oslo, Østfold og Vestfold den 20.september, og om fem dager slutter flere kommersielle radiokanaler å sende på FM her også. Fra fredag må lytterne ha en digital radio for å høre riksdekkende kanaler, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.

Disse kanalene forsvinner fra FM på Østlandet: P4, Radio Norge,The Beat Asker og Bærum, P7 Klem, Radio Metro Stor-Oslo, Radio Metro Follo (Ski, Oppegård), P5 Oslo, Radio Rox, NRJ Oslo.

Det digitale radiotilbudet er på DAB, app, pc, mobil eller tv-apparater.

Mange har DAB-radio, men ikke alle i bilen

Østlandet er den nest siste regionen som går over til heldigitale radiosendinger. I dag er 82 prosent av norske radiolyttere digitale og DAB den mest brukte plattformen, jmf Digitalradioundersøkelsen fra Kantar Media.

- Selv om de fleste lytterne nå er digitale, vet vi at det fortsatt er mange som bare har FM-radio i bilen. Hvis man trenger hjelp med bilradioen, er det mange som tilbyr monteringshjelp i disse dager, sier Torvmark.

Lytterne har funnet de nye kanalene

De nye riksdekkende DAB-kanalene har fått mange nye lyttere i 2017, i takt med radioens digitalisering. Nye kanaler står for omlag en tredel av den totale lyttingen. I overkant av 1,2 millioner nordmenn hører hver dag på kanaler som ikke hadde eksistert uten det digitale radioskiftet.

NRK P1+, P10 Country og Radio Rock er blant kanalene som stikker av med lytterne, med henholdsvis 283.000, 86.000 og 97.000 daglige lyttere.(PPM, Kantar Media – oktober 2017).

- Det er bra for lytterne og radiobransjen at flere finner seg nye favorittkanaler. NRK, P4 og Radio Norge vil at publikum skal ha mye å velge mellom. Derfor er det veldig fint å se at de små vokser på bekostning av de store, dette er en ønsket utvikling, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.

Lytterne får et større radiotilbud med DAB og digital radio, enn det som har vært mulig på FM. Det er i alt 31 riksdekkende DAB-kanaler, mot bare fem på FM.

31 kanaler på DAB over hele landet:

NRK P1, NRK P1+, NRK P2, NRK P3, NRK Mp3, NRK Alltid Nyheter, NRK Sport, NRK Klassisk, NRK Jazz, NRK Super, NRK Folkemusikk, NRK Sami Radio, NRK Vær, NRK Trafikk, P4, P5 Hits, P6 Rock, Julekanalen P7 Klem, P8 Pop, P9 Retro, P10 Country, NRJ, Radio Norge, Radio Rock, Radio Soft, Kiss, Norsk Pop, Vinyl, Topp 40, Juleradioen.

Disse radiokanalene slutter å sende på FM 08.12.2017*:

• P4
  • Radio Norge
  • The Beat Asker og Bærum
  • P7 Klem
  • Radio Metro Stor-Oslo
  • Radio Metro Follo (Ski, Oppegård)
  • P5 Oslo
  • Radio Rox
  • NRJ Oslo

Disse radiokanalene sluttet å sende på FM 20.09.2017*:

• NRK P2
  • NRK P3
  • NRK P1 Oslo og Akershus
  • NRK P1 Vestfold
  • NRK P1 Østfold
  • NRK Alltid Nyheter
  • NRK mP3

Les mer om radiotilbudet på Østlandet

--------------------------------------------------

FAKTA OM FM-SLUKKING:

DETTE ER DIGITAL RADIO:

• DAB brukes i mer enn 40 land i verden.