Felleskjøpet blir totalleverandør av landbruksbygg

Felleskjøpet Agri overtar driften av RingAlm sin landbruksavdeling, RingAlm Bygg. Felleskjøpet Agri blir dermed en totalleverandør av landbruksbygg, og i første omgang satses det på Østlandet. – Denne overdragelsen gir oss den kompetansen vi trenger for å få et komplett produktspekter innen landbruksbygg, sier avdelingsleder bygg, Karl Arne Leivestad, i Felleskjøpet.

Felleskjøpet kan etter dette levere bl.a. driftsbygninger, korntørker, lager og garasjer. Bonden vil nå kunne velge driftsbygninger i ulike materialtyper. Overtakelsen av RingAlm Bygg er en videreføring av Felleskjøpets satsing på driftsbygninger, og vil bety mye for utviklingen av Norgesfjøset som ble lansert i 2017. RingAlm Bygg er kjent for løsninger som ivaretar norske byggetradisjoner og bruk av norske innsatsfaktorer.

-RingAlm Bygg har en sterk posisjon i landbruksmarkedet og er kjent for høy kvalitet på byggene sine. De har levert landbruksbygg i en årrekke, hvor egenproduserte materialer basert på kortreist, lokalt tømmer har vært hovedinnsatsfaktoren. Vi er derfor svært glade for at kompetansen deres nå blir en del av Felleskjøpet, sier Karl Arne Leivestad.

-Oppkjøpet av RingAlm Bygg er en videreutvikling av dagens virksomhet. Denne satsingen vil ikke påvirke samarbeidet Felleskjøpet har med andre entreprenører, noe som betyr at Gråkjær fortsatt vil være en viktig samarbeidspartner, sier Sjef I-mek i Felleskjøpet, Vegard Braate.

To bondeeide selskap

RingAlm er i likhet med Felleskjøpet eid av norske bønder og eies av Ringsaker, Nes og Veldre Allmenninger. Felleskjøpet overtar den byggevirksomheten som RingAlm sin landbruksavdeling har i dag.

-Felleskjøpet er en stor og viktig aktør i norsk landbruk, og de vil videreføre vår kunnskap til det beste for både eksisterende og fremtidige kunder. RingAlm vil fortsatt stå ansvarlig for de byggene som er levert tidligere, eller er under oppføring. Nye, ikke påbegynte prosjekter, overtas av Felleskjøpet, sier Trond Lunås, administrerende direktør i RingAlm.

Overtagelsen trer i kraft fra 1. oktober og to nøkkelpersoner fra RingAlm Bygg blir med over til Felleskjøpet Agri. De to ser frem til å bli en del av en fremtidsrettet og tung satsing på landbruksbygg.

Karl Arne Leivstad, avdelingsleder bygg Felleskjøpet Agri, telefon 932 89 705
Trond Lunås, administrerende direktør RingAlm AS, telefon 915 55 858

Felleskjøpet har en omsetning på 15,5 milliarder og 3150 ansatte, og er den viktigste leverandøren av driftsmidler og teknologi til norsk landbruk. Felleskjøpets virksomhet omfatter også til sammen 210 butikker i Norge og i Sverige, eiendomsdrift, brød og bakevarer, utstyr til park og anlegg samt fôr og utstyr til kjæledyr. Felleskjøpet er et samvirke eid av 44 000 bønder. Felleskjøpet er markedsregulator for korn, og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpets hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.