Felles løft for lærlinger fra NorgesGruppen - 500 lærekontrakter i året

NorgesGruppen skal frem mot 2020 øke antallet løpende lærlingekontrakter til 500 stykker. Med det blir selskapet en av Norges største private lærlingebedrifter.

Thomas Jansen (til høyre)

- Vår bransje har behov for mange kvikke hoder og effektive hender i årene fremover, og vi ønsker å gi flere elever enn vi gjør i dag en god start på yrkeslivet. Vi lever av gode kundemøter hver dag, og er avhengig av flinke ansatte. Å tilby lærlingeprogram er relevant for å drive god butikk, og det er en viktig del av vår samfunnsrolle, sier konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen.

Elever mangler arbeidsgivere
De siste årene har det vært en sterk stigning i antall elever som søker seg til handelsfaget. En av de store utfordringene i det norske arbeidslivet, også innen handel, er tilgang på lærlingeplasser hos relevante bedrifter. NorgesGruppen ønsker derfor å samarbeide med utdanningsinstitusjonene om gode og praktisk rettede lærlingeprogram.

- Vi har nok av eksempler på folk som ikke har trivdes i det tradisjonelle skolesystemet, men som i dag har en strålende yrkeskarriere hos oss, sier Hollevik.

NorgesGruppen har gjennom årene etablert flere gode lærlingeprogram innen sine ulike forretningsområder, og har i dag mer enn 300 lærlinger på plass i de ulike selskapene.

Ambisiøse mål
NorgesGruppen skal ha lærlinger innen alle forretningsområder. Antall fagbrev for arbeidstakere i voksen alder skal økes, og antall godkjente lærebedrifter i NorgesGruppens sfære skal økes med 50 prosent frem mot 2020.

- Vi ønsker også å integrere den viktige opplæringen kjedeskolene gjør for å utdanne sine ansatte, som en del av den offentlige opplæringen. Det er ambisiøse mål, men vi tror det er gjennomførbart, sier Hollevik.

Thomas Jansen (til høyre)
Runar Hollevik

NorgesGruppen skal tilby alt fra den rimeligste til den beste gourmet i dagligvare, bidra til et variert og sunt kosthold, og vise ansvarlighet fra jord til bord.

Forretningsidéen til NorgesGruppen er å være et ledende handelsforetak innenfor forbruksvarer i Skandinavia med hovedfokus i Norge. Kundenes behov skal være selskapets rettesnor, og vår virksomhet skal være basert på langsiktighet, tillit, kompetanse, effektivitet og lønnsomhet i hele verdikjeden.

Våre ledende konsepter i dagligvare er KIWIMENY, SPAR og JokerDeli de LucaMIX og Jafs er våre ledende servicehandelskonsepter.