Felles løft for lærlinger fra NorgesGruppen - 500 lærekontrakter i året

NorgesGruppen skal frem mot 2020 øke antallet løpende lærlingekontrakter til 500 stykker. Med det blir selskapet en av Norges største private lærlingebedrifter.

Thomas Jansen (til høyre)

- Vår bransje har behov for mange kvikke hoder og effektive hender i årene fremover, og vi ønsker å gi flere elever enn vi gjør i dag en god start på yrkeslivet. Vi lever av gode kundemøter hver dag, og er avhengig av flinke ansatte. Å tilby lærlingeprogram er relevant for å drive god butikk, og det er en viktig del av vår samfunnsrolle, sier konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen.

Elever mangler arbeidsgivere
De siste årene har det vært en sterk stigning i antall elever som søker seg til handelsfaget. En av de store utfordringene i det norske arbeidslivet, også innen handel, er tilgang på lærlingeplasser hos relevante bedrifter. NorgesGruppen ønsker derfor å samarbeide med utdanningsinstitusjonene om gode og praktisk rettede lærlingeprogram.

- Vi har nok av eksempler på folk som ikke har trivdes i det tradisjonelle skolesystemet, men som i dag har en strålende yrkeskarriere hos oss, sier Hollevik.

NorgesGruppen har gjennom årene etablert flere gode lærlingeprogram innen sine ulike forretningsområder, og har i dag mer enn 300 lærlinger på plass i de ulike selskapene.

Ambisiøse mål
NorgesGruppen skal ha lærlinger innen alle forretningsområder. Antall fagbrev for arbeidstakere i voksen alder skal økes, og antall godkjente lærebedrifter i NorgesGruppens sfære skal økes med 50 prosent frem mot 2020.

- Vi ønsker også å integrere den viktige opplæringen kjedeskolene gjør for å utdanne sine ansatte, som en del av den offentlige opplæringen. Det er ambisiøse mål, men vi tror det er gjennomførbart, sier Hollevik.

Thomas Jansen (til høyre)
Runar Hollevik