Felles løft for lærlinger fra NorgesGruppen - 500 lærekontrakter i året
NorgesGruppen skal frem mot 2020 øke antallet løpende lærlingekontrakter til 500 stykker. Med det blir selskapet en av Norges største private lærlingebedrifter.

- Vår bransje har behov for mange kvikke hoder og effektive hender i årene fremover, og vi ønsker å gi flere elever enn vi gjør i dag en god start på yrkeslivet. Vi lever av gode kundemøter hver dag, og er avhengig av flinke ansatte. Å tilby lærlingeprogram er relevant for å drive god butikk, og det er en viktig del av vår samfunnsrolle, sier konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen.
Elever mangler arbeidsgivere
De siste årene har det vært en sterk stigning i antall elever som søker seg til handelsfaget. En av de store utfordringene i det norske arbeidslivet, også innen handel, er tilgang på lærlingeplasser hos relevante bedrifter. NorgesGruppen ønsker derfor å samarbeide med utdanningsinstitusjonene om gode og praktisk rettede lærlingeprogram.
- Vi har nok av eksempler på folk som ikke har trivdes i det tradisjonelle skolesystemet, men som i dag har en strålende yrkeskarriere hos oss, sier Hollevik.
NorgesGruppen har gjennom årene etablert flere gode lærlingeprogram innen sine ulike forretningsområder, og har i dag mer enn 300 lærlinger på plass i de ulike selskapene.
Ambisiøse mål
NorgesGruppen skal ha lærlinger innen alle forretningsområder. Antall fagbrev for arbeidstakere i voksen alder skal økes, og antall godkjente lærebedrifter i NorgesGruppens sfære skal økes med 50 prosent frem mot 2020.
- Vi ønsker også å integrere den viktige opplæringen kjedeskolene gjør for å utdanne sine ansatte, som en del av den offentlige opplæringen. Det er ambisiøse mål, men vi tror det er gjennomførbart, sier Hollevik.
Bilder


Om NorgesGruppen
NorgesGruppen skal tilby alt fra den rimeligste til den beste gourmet i dagligvare, bidra til et variert og sunt kosthold, og vise ansvarlighet fra jord til bord.
Forretningsidéen til NorgesGruppen er å være et ledende handelsforetak innenfor forbruksvarer i Skandinavia med hovedfokus i Norge. Kundenes behov skal være selskapets rettesnor, og vår virksomhet skal være basert på langsiktighet, tillit, kompetanse, effektivitet og lønnsomhet i hele verdikjeden.
Våre ledende konsepter i dagligvare er KIWI, MENY, SPAR og Joker. Deli de Luca, MIX og Jafs er våre ledende servicehandelskonsepter.
Følg saker fra NorgesGruppen
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra NorgesGruppen
Vinner nye kunder i sterk markedskonkurranse22.3.2018 07:53 | Pressemelding
NorgesGruppens kjeder økte omsetningen og vant nye kunder i 2017. - I dag presenterer vi vår samlede års- og bærekraftsrapport. Kort oppsummert velger flere kunder våre butikker, og handlekurven er litt større og litt sunnere. Det er en stor tillitserklæring til de 40 000 medarbeiderne og kjøpmennene som står på hver eneste dag for å tilby de beste butikkene, sier konsernsjef Runar Hollevik.
NorgesGruppen har redusert matsvinnet med 19 prosent21.3.2018 19:00 | Pressemelding
NorgesGruppen reduserte matsvinnet med 19 prosent mellom 2015 og 2017, og er dermed på god vei mot å nå målet om å halvere selskapets matkasting innen 2025.
I dag åpner ASKO vindkraftverk19.3.2018 09:00 | Pressemelding
Vindkraftverket i Rogaland representerer en milepel i ASKO sitt arbeid med å bli klimanøytral.
DNT har fått 330 000 flere ut på tur13.3.2018 06:00 | Pressemelding
Den Norske Turistforening (DNT) og NorgesGruppen inngikk samarbeid med felles mål om å få 100 000 flere ut på tur. Ett år før tiden er det ambisiøse målet mer enn oppnådd.
UNIL tilbakekaller Fiskemannen tomatsild 380 g15.2.2018 09:53 | Pressemelding
Det er funnet en glassbit i produktet, og produsenten kan ikke utelukke flere tilfeller. Kan medføre skade i munn/svelg. Gjelder kun én holdbarhet.
«Best før, ofte god etter»: NorgesGruppen støtter felles tilleggsmerking i bransjen6.2.2018 09:11 | Pressemelding
Den norske matbransjen samler seg om en felles ordlyd for tilleggsmerking av produkter merket med «best før». Målet er å redusere matsvinnet.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom