Innovasjon NorgeInnovasjon NorgeInnovasjon Norge

Feirer ti år med NCE-klynger med å sykle VM-løypa i Bergen

Denne uka samler Siva, Forskningsrådet og Innovasjon Norge klyngelederne fra hele landet i Bergen for å legge planene for de neste årene med arbeid i næringsklynger. Det er ti år siden de første Norwegian Centres of Expertise ble etablert.

Fler enn 175 personer kommer for å dele erfaringer og diskutere hvilken rolle klyngene skal ha framover. Bedrifter som samarbeider i klynger innoverer mer, er mer produktive og har større konkurransekraft. I sin Innovasjonstale i år, gjorde administrerende direktør i Innovasjon Norge det klart at klyngene skal være en motor i omstillingen og digitaliseringen av norsk næringsliv. Hvordan skal de gjøre det? Hva virker, hva gir størst effekt? Det er blant spørsmålene innlederne på samlingen skal gi sine svar på.

På sykkeltur i klyngebyen

Dagen før seminaret må de inviterte gjestene kle seg etter været. Da blir det sykkeltur langs traseen sykkel-VM følger neste år, mellom klyngene i Bergensområdet. Under ledelse av Bergen 2017 sykler klyngelederne til NCE Media på Nøstet. Turen går videre forbi Media City Bergen til Edvard Griegs barndomshjem Kanonhaugen for å høre om lønnsom opplevelsesmat. Deltakerne triller videre fra Tveitevannet til NCE Seafood på Bontelabo, for å lære om innovativ sjømat.

Lærer av de siste ti årene for å satse de ti neste

Samarbeid - vår nye konkurransekraft, er tittelen på årets arrangement. Gjennom ti år har bedrifter, kunnskapsmiljøer og offentlige næringsaktører samarbeidet for å skape næringsmiljøer som er blant de fremste i Norge og i verden innenfor sine områder. Nå står klyngeprogrammet ved et veiskille. Fremveksten av nye teknologier, strengere krav til miljøhensyn og sterkere global konkurranse utfordrer næringslivet over hele verden – og Norge er intet unntak. Klyngene har selv kommet med forslag til videreutvikling, og disse innspillene blir satt under lupen på seminaret.

Tungvektere

Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner er blant dem som innleder om klyngenes rolle i fornyingen av næringslivet. Det internasjonale perspektivet er avgjørende, og derfor står Christian Ketels fra Harvard Business School på talerstolen torsdag. Det samme gjør blant andre Finans Norges leder Idar Kreutzer, Kjersti Kleven, styreleder i Norsk Industri og i Kleven, og tidligere konsernsjef i SINTEF, Unni Steinsmo . Innovasjon Norges divisjonsdirektør for vekstbedrifter og klynger, Mona Skaret, trekker opp konturene av et fornyet klyngeprogram - Klynge Norge 2.0.

Tid og sted:

Sykkeltur onsdag 7. september. Ta kontakt på forhånd.

Seminar torsdag 8. september kl. 08.00-16.00 på Radisson Blu Royal Hotel, Bryggen Bergen. Programmet finner du her.

For mer informasjon kontakt:

Kjetil Svorkmo Bergmann, kommunikasjonsrådgiver, tlf. 908 20 918, kjber@innovasjonnorge.no.

Line Magnussen, seniorrådgiver klynger og vektstbedrifter, tlf. 932 03 546, line.magnussen@innovasjonnorge.no.

Programmet for arrangementet finner du på http://www.innovationclusters.no/kalender/norwegian-innovation-cluster-forum-2016/

Arrangementet er selvsagt åpent for mediene. Ønsker du å være med på sykkelturen til klyngene i området? Ta kontakt med Kjetil eller Line på forhånd.

Fakta om klyngeprogrammet:

• Norwegian Innovation Clusters skal legge til rette for, utløse og forsterke regionale næringsklynger som kan være en drivkraft for endring og økt verdiskaping
  • Klyngeprogrammet er et tilbud til organiserte grupperinger av bedrifter, kunnskapsinstitusjoner, gründere og offentlige aktører som jobber sammen om innovasjon, kompetanseheving og internasjonalisering
  • I dag deltar 36 klynger i hele landet fordelt på tre programnivåer:
    • Arena: nyetablerte og umodne klyngeprosjekter, med en organisasjon, strategisk plattform og et ressursgrunnlag som gir et godt potensial for videre utvikling
    • Norwegian Centres of Expertise: modne klynger med veletablert nasjonal posisjon og videre nasjonalt og internasjonalt vekstpotensial
    • Global Centres of Expertise: modne klynger med en veletablert posisjon innenfor globale verdikjeder
  • Klyngeprogrammet tilbyr finansiell støtte og faglig sparring til deltakerne. Norwegian Innovation Clusters eies og drives i fellesskap av Innovasjon Norge, Siva og Forskningsrådet.
  • Nærings- og fiskeridepartementet og Kommunal og moderniseringsdepartementet finansierer programmet. I 2016 har regjeringen satt av i alt 157 millioner kroner til Norwegian Innovation Clusters.