Feirer kongen og dronningens 80-årsdager med sporty frimerker

Både kong Harald V og dronning Sonja fyller 80 år i 2017. Posten feirer jubileene med å gi ut frimerker tirsdag 21. februar – på dagen for kongens fødselsdag.

Kongen og dronningen har vært blant de mest populære motivene på norske frimerker de siste tiårene. Denne gangen har Posten valgt å ære de to jubilantene med hvert sitt frimerke – i omgivelser de begge setter pris på.

Seilerveteranen kong Harald er fotografert i seilbåten «Fram XVII» under NM i Express i Bunnefjorden i 2014, mens friluftsentusiasten dronning Sonja er avbildet på tur i Flakstad i Lofoten i juli 2013.

– Mange frimerker med kongeparet viser dem i offisielle sammenhenger. Denne gangen har vi valgt å vise kongen og dronningen i mer uformelle omgivelser. Da er det naturlig å hente motiver som forteller om hvor sporty årets 80-åringer er, forteller frimerkedirektør Halvor Fasting.

Kong Harald har vært avbildet på 22 frimerker, mens dronning Sonja har prydet seks frimerker. Første gang de to var motiv på frimerker som kongepar var 21. februar 1992 – på dagen 25 år før årets utgivelse.

Frimerkene har verdi på henholdsvis 23 og 36 kroner – som er beregnet for bruk på vanlige brev fra 50 til 100 gram og fra 100 til 350 gram.

Kongeparet 80 år
Nummer:                           NK 1954–1955
Motiv:                                Dronning Sonja, kong Harald
Utforming:                         Gina Rose