Norsk elbilforening

Feil dekktrykk kan gi rekkeviddeangst

Del

Har du nettopp skiftet til sommerhjul? Riktig dekktrykk er avgjørende – både for elbilens rekkevidde og kjøreegenskaper.

Dersom du kjører med for høyt eller lavt dekktrykk, forverres bilens kjøreegenskaper.

– Hvis dekkene er for harde blir riktignok rullemotstanden lavere, men du får samtidig økt slitasje midt i slitebanen og langt dårligere veigrep, sier elbilekspert Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening.

Men hva om dekktrykket er for lavt?

– Hvis dekkene er for bløte, ruller de tungt. Det gir vesentlig økt energiforbruk og potensielt sterkt redusert rekkevidde, i tillegg til at dekkene vrir seg, fastslår Frydenlund.

«Råd» til brede dekk?

Konsekvensen av for lavt dekktrykk kan fort bli ekstra følbart hvis elbilen i utgangspunktet har begrenset rekkevidde. Det første du altså bør gjøre, er å finne frem instruksjonsboka eller sjekke på nettet hva som er riktig trykk for akkurat din bilmodell og ditt dekkoppsett.

– Dersom du har utstyrt bilen med andre dekk og felger enn originaldimensjonen, bør du undersøke saken nærmere, råder Frydenlund.

Husk også tommelfingerregelen om at hjul med større rulleomkrets og rulleflate som regel gir høyere energiforbruk. Det gjelder for eksempel om du går opp et par tommer på felgene fra originalstørrelsen og setter på bredere dekk.

– Joda, det ser bra ut. Men du bør tenke over om du har råd til å sløse litt med rekkevidden før du tar valget, oppfordrer Frydenlund.

Essensielt sesongstell

Når du nå forhåpentlig har skiftet til sommerhjul ­– eller når du om uendelig lenge skal skifte tilbake til vinterdekk – er det også noen andre kjapt løste småting du bør ta deg tid til.

Vask dekkene grundig før lagring, og pirk ut småstein som har satt seg fast i rulleflaten.

I samme slengen bør du også sjekke mønsterdybden (se sjekkliste nedenfor). Når denne jobben er gjort, er dekkene forhåpentlig klare for en ny sesong.

– Optimal lagring er i et mørkt og kjølig rom, helst ikke over 20 grader – og i hvert fall ikke ute i all slags vær. Det vil redusere levetiden mye, advarer Frydenlund.

Husk å etterstramme bolter/muttere 

Løse hjulbolter kan føre til at ett eller flere hjul tar en annen vei enn bilen, med fare for både skader og ulykker.

Det vil du unngå. Derfor er det viktig at du etterstrammer bolter/muttere etter at hjulsettet har blitt byttet for sesongen.

– Du får heldigvis som regel et forvarsel dersom ett eller flere av hjulene er løse, typisk gjennom vibrasjoner i rattet, tilsvarende de du får dersom dekkene ikke er riktig balansert, forteller Frydenlund, og fortsetter:

– Tilgang til en såkalt momentnøkkel er kjekt for «gjør det selv»-bytteren, mens andre strammer til med menneskelig moment. Faren ved å følge magefølelsen, er at du strammer til altfor hardt.

Dersom du ikke føler deg trygg på egen vurdering, bør du skaffe deg tilgang til momentnøkkel, slik at du kan være trygg på at du får strammet hjulene med riktig kraft.

– Sjekk hva som gjelder for dine hjul, men normalt sett skal det dras til med kraft tilsvarende 90–120 Nm.

Jakten på jekkepunktet

I tillegg vil Ståle Frydenlund gi et generelt råd til slutt, nemlig at folk setter seg inn i hva instruksjonsboka sier om hjulskift på bilen sin, og sjekker hva som befinner seg i den av utstyr. Både med tanke på en eventuell punktering langs veien, og med tanke på bilens ve og vel i det lange løp.

– Mange biler kommer med en enkel originaljekk, men denne er som oftest noe man kun bruker ved punktering langs veien. Grunnen er at den ikke er på langt nær så stødig som en garasjejekk med fire hjul.

I instruksjonsboka vil du også finne hvor bilen har jekkepunkt – som regel fire, to på hver side.

– Dersom du plasserer jekken på andre og svakere punkter under bilen, risikerer du å påføre bilens underside kjedelige og helt unødvendige skader, påpeker Frydenlund.

Et nyttig tips er å legge en stabil trekloss eller en hard gummikloss mellom jekk og jekkepunkt, for å gjøre hjulskiftet mest mulig skånsomt.

– Men pass for all del på at jekken står på jevnt og stabilt underlag.

Bakgrunn: Krav til dekkene

  • Minste tillatte mønsterdybde er 1,6 mm (for vinterdekk 3 mm). Kravet er at dekket skal ha tillatt mønsterdybde på minst 75 prosent av slitebanen/omkrets.
  • Husk at jo nærmere minstekravet til mønsterdybde du kommer, jo større er faren for vannplaning på våt vei.
  • Gammel bilgummi er vesentlig hardere enn ny, noe som resulterer i dårligere veigrep. Det kan bety at du bør bytte, uavhengig av mønsterdybde, dersom dekket er gammelt.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Norsk elbilforening

Norsk elbilforening
Norsk elbilforening
Møllergata 16
0179 Oslo

90 70 45 45 (kl. 9-15)https://elbil.no

Norsk elbilforening representerer Norges stadig flere elbilister.

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon med formål å fremme elektrisk mobilitet med energieffektive kjøretøy drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder.

Følg saker fra Norsk elbilforening

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Norsk elbilforening

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom