Faroe dobler produksjonen

Faroe Petroleum har inngått en avtale med DONG Energy AS om kjøp av til sammen fire feltandeler på norsk sokkel. Faroe øker dermed produksjonen fra sokkelen med 8000 fat pr dag i 2016. Samtidig henter Faroe inn £62 millioner i ny egenkapital gjennom en emisjon.
Helge Hammer, foto Faroe Petroleum

– Vårt mål har lenge vært å vokse på norsk sokkel. Kjøpet av disse lisensene, sammen med kapitalutvidelsen, er viktige steg i riktig retning. Vi øker produksjonen, får større finansielle muskler, og vi påtar oss også operatørskap for to undervannsinstallasjoner. Vi vil også øke bemanningen med ny kompetanse til å påta seg større oppgaver. Det er vi stolte av, sier Helge Hammer, sjef i Faroe Petroleum Norge AS.

Faroe Petroleum betaler totalt $70,2 millioner (USD) for å overta fire feltandeler fra DONG Energy i den norske delen av Nordsjøen. Feltene Ula, Tambar, Oselvar og Trym øker Faroes 2P reserver med 19,8 millioner fat oljeekvivalenter, og produksjonen i 2016 forventes å øke med omkring 8000 fat per dag. Med det forventes total produksjon i 2016 å nå mellom 15 000 og 17 000 fat per dag.

-Vi overtar operatørskapet på både Oselvar- og Trym-feltet. Det vil gi oss verdifull kompetanse og erfaring når vi nå skal vurdere en eventuell utbygging av vår øvrige portefølje, deriblant Brasse, som vi meldte som det største funnet hittil i 2016 tidligere denne uken, fortsetter Hammer.

Kjøpet finansieres i sin helhet med ny egenkapital som Faroe henter gjennom utstedelse av nye aksjer gjennom en emisjon tilsvarende £62 millioner (GBP). Med det beholder Faroe sin sterke balanse, og finansielle fleksibilitet til å forfølge utbyggingsprosjektene og attraktive oppkjøpsmuligheter også fremover.

Helge Hammer, foto Faroe Petroleum