Farmaka skal levere multidose til Stavanger

Farmaka i Askim har inngått kontrakt med Norsk Medisinaldepot(NMD) om produksjon av multidose til Stavanger og andre kommuner i området frem til august 2021. Det nærmeste året skal Farmaka levere til alle pasientene Stavanger-ombudet omfatter, ca. 22.000 pasienter. Kontrakten innebærer en opprustning av Farmakas maskinpark og bemanningen skal også styrkes.

Farmaka er i dag en del av grossisten Alliance Healthcare og leverer multidose til kunder over hele landet.

-Vi er svært glade for å kunne bidra med vår spisskompetanse rundt dosepakking av legemidler inn i dette samarbeidet med NMD, sier Anders Holmström, daglig leder for Farmaka. – Kontrakten vil innebære 40 nye arbeidsplasser, og rekrutteringen vil skje i løpet av høsten.

Farmaka ble grunnlagt i 1999, og var da den første rendyrkede leverandøren av multidoser.

Farmaka/Alliance Healthcare er en del av det internasjonale selskapet Walgreens Boots Alliance. Alliance Healthcare leverer legemidler, medisinsk utstyr og andre apotekvarer til alle landets sykehus, Boots apotek og en rekke frittstående apotek.

Fakta om multidose: Legemidler (tabletter og kapsler) som er spesialpakket i små poser til den enkelte pasient. Hver pose er maskinelt kontrollert og godkjent.

Det er en pose for hvert doseringstidspunkt og hver pose er tydelig merket med pasientens navn, dato og tidspunkt for når posen skal tas og hvilke legemidler posen inneholder. Det avtales hvilken periode multidoseposene skal leveres for, som regel 1 eller 2 uker. Posene henger sammen i en remse for den aktuelle perioden.

Posene kan inneholde flere medikamenter, og bidrar både til sikrere medisinering for den enkelte pasient og til besparelser for helsesektoren.Hos Farmaka gjennomgår multidoseposene to kontroller før de frislippes og distribueres til mottaker. Både manuell og maskinell kontroll sikrer at innholdet i posene er riktig. Maskinell kontroll blir utført ved hjelp av kontrollmaskiner som fotograferer, tar identitetskontroll av legemidlene, samt teller tablettene/kapslene. Posenes innhold blir maskinelt kontrollert opp mot det som er registrert på den aktuelle pasienten i pasientprofilprogrammet hos Farmaka.