Fårikål-rekord
- Fra lammesesongen starter i slutten av august selger vi hovedsakelig fersk lam, og så langt i lammesesongen har vi solgt 425 tonn fersk lam, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop.
Av dette volumet er 274 tonn såkalt «får i kål»-kjøtt.
- Fårikål er fremdeles en populær rett blant nordmenn om høsten. Vi har så langt en salgsvekst på hele 10 prosent, og kundene ønsker et stadig bredere sortiment når det kommer til får i kål. I Coop finner kundene hele ni ulike varianter av får i kål og lammelår i skiver, og Coop har størrelser og varianter for forskjellige kundebehov, sier Kristiansen og legger til at enkelte Coop-butikker også har lokale varianter av lammekjøtt.
Hos Coop Mega går lammesalget unna. Supermarkedkjeden har solgt 73 tonn lammekjøtt så langt i lammesesongen, hvorav 37 tonn er «får i kål»-kjøtt. I tillegg til fast sortiment skjærer og stykker Coop Mega fra hele lam. For ferskvaresjef i Coop Mega Klepp, Elin Madsen, byr fårikålsesongen på travle dager.
- De fleste kundene våre etterspør kjøtt fra forparten av lammet når de skal lage fårikål, og både lammeside og lammebog selges det mye av. Spesielt lammebogen har nok blitt ekstra populær de siste årene da dette er et renere kjøttstykke med mindre fett, sier hun.
Ferskvaresjefen er blant de som velger lammebog når hun selv skal lage fårikål.
- Dersom man velger lammebog får man mye godt kjøtt, og likevel nok bein til å lage god kraft. Mange liker å bruke hele pepperkorn i fårikålen, mens jeg foretrekker ferdigmalt pepper, sier hun.
Fårikål er blitt kåret til Norges nasjonalrett av det norske folk to ganger, både i 1972 og 2014. Likevel er det blitt mindre vanlig å lage fårikål utenom høstsesongen.
- I gamle dager var fårikål helt vanlig hverdagsmiddag. I dag er det sjeldent vi har kunder som etterspør kjøtt til fårikål utenom på høsten. Fårikål er egentlig perfekt som gjestemat eller når du skal ha mange til bords – retten består av kun to ingredienser og det er en rett alle klarer å lage, sier Madsen.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom