Fårikål-rekord

Hvert år feires fårikålens dag den siste torsdagen i september. Den tradisjonsrike retten er fremdeles populær, og Coop melder om en 10 prosent salgsvekst av «får i kål».

- Fra lammesesongen starter i slutten av august selger vi hovedsakelig fersk lam, og så langt i lammesesongen har vi solgt 425 tonn fersk lam, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop.

Av dette volumet er 274 tonn såkalt «får i kål»-kjøtt.

- Fårikål er fremdeles en populær rett blant nordmenn om høsten. Vi har så langt en salgsvekst på hele 10 prosent, og kundene ønsker et stadig bredere sortiment når det kommer til får i kål. I Coop finner kundene hele ni ulike varianter av får i kål og lammelår i skiver, og Coop har størrelser og varianter for forskjellige kundebehov, sier Kristiansen og legger til at enkelte Coop-butikker også har lokale varianter av lammekjøtt.

Hos Coop Mega går lammesalget unna. Supermarkedkjeden har solgt 73 tonn lammekjøtt så langt i lammesesongen, hvorav 37 tonn er «får i kål»-kjøtt. I tillegg til fast sortiment skjærer og stykker Coop Mega fra hele lam. For ferskvaresjef i Coop Mega Klepp, Elin Madsen, byr fårikålsesongen på travle dager.

- De fleste kundene våre etterspør kjøtt fra forparten av lammet når de skal lage fårikål, og både lammeside og lammebog selges det mye av. Spesielt lammebogen har nok blitt ekstra populær de siste årene da dette er et renere kjøttstykke med mindre fett, sier hun.

Ferskvaresjefen er blant de som velger lammebog når hun selv skal lage fårikål.

- Dersom man velger lammebog får man mye godt kjøtt, og likevel nok bein til å lage god kraft. Mange liker å bruke hele pepperkorn i fårikålen, mens jeg foretrekker ferdigmalt pepper, sier hun.

Fårikål er blitt kåret til Norges nasjonalrett av det norske folk to ganger, både i 1972 og 2014. Likevel er det blitt mindre vanlig å lage fårikål utenom høstsesongen.

- I gamle dager var fårikål helt vanlig hverdagsmiddag. I dag er det sjeldent vi har kunder som etterspør kjøtt til fårikål utenom på høsten. Fårikål er egentlig perfekt som gjestemat eller når du skal ha mange til bords – retten består av kun to ingredienser og det er en rett alle klarer å lage, sier Madsen.

Ferskvaresjef i Coop Mega Klepp, Elin Madsen, forteller at de fleste kundene etterspør kjøtt fra forparten av lammet når de skal lage fårikål.