Fare for streik i elektrobedriften Traftec

EL og IT Forbundet krever tariffavtale i elektrobedriften Traftec AS, men bedriften nekter å gå med på kravet. Nå skal partene til mekling, og med mindre de kommer til enighet, så blir det streik.

- Hvert år inngår vi tariffavtale i rundt 70 nye bedrifter, og vi opplever nesten aldri å bli avvist. De aller fleste bedriftene er positive til tariffavtaler fordi det sikrer lik konkurranse mellom bedriftene og gir fornøyde ansatte. Vi håper at meklingen fører til en løsning, men er klar til å streike om vi må, sier Bjørn Fornes, leder av forhandlingsavdelingen i EL og IT Forbundet.

Traftec AS driver med utbygging, drift og vedlikehold av elektriske anlegg langs veier og tunneler. Fra før er fem elektrikere i Traftecs avdeling i Rogaland i streik for kravet om tariffavtale. Disse har vært i streik siden 18. juni 2018. Dersom meklingen ikke fører til enighet, blir streiken utvidet til flere av selskapets avdelinger.

Traftec har også avdelinger i Agder, Trøndelag og på flere steder på Østlandet. I alt har EL og IT Forbundet 30 medlemmer i Traftec Norge. Forbundet har ennå ikke bestemt hvor mange som blir tatt med i en eventuell utvidelse av streiken.

Tariffavtaler bidrar til ordna forhold og rettferdig konkurranse

Tariffavtaler gir medlemmene rettigheter utover loven, og er et av våre aller viktigste midler i kampen for gode arbeidsforhold. Avtalene fastsetter lønnsnivået, gir rett til AFP og er viktig for å sikre rettferdig konkurranse mellom bedrifter. I Norge er det ingen bedrifter som skal vinne på lønnsdumping.