Fare for drivstoffmangel

Mandag 13. juni klokken 12.00 starter meklingen for lastebilsjåførene i Norge. Frist for enighet er tirsdag 14. juni klokken 24.00. – En eventuell streik vil først kunne iverksettes fra arbeidsdagens start på onsdag. En streik vil kunne føre til drivstoffmangel i Osloområdet, Bergen og Trondheim, sier forhandlingssjef Linda Jæger i Yrkestrafikkforbundet (YTF).

Forhandlingssjef Linda Jæger

Før forhandlingsstart sa Jæger at i dette tariffoppgjøret er økt minstelønn og kompetanse viktige krav. Lastebilsjåførene har en krevende arbeidsdag med høyt tidspress, og mange er borte fra hjemmet i lange perioder. – Godssjåførene ligger på 83 % av industriarbeiderlønn. Dette mener vi er for lavt, sier forhandlingssjefen.

I tillegg bør kompetanse få større uttelling. – Det å sikre at kompetanse skal lønne seg er viktig for et seriøst transport-Norge, sier Jæger.

De bedriftene som blir tatt ut i første streikepulje er:

• Veøy Møre AS
  • Veøy AS
  • Hans Ivar Slåttøy Transport AS
  • Hoyer Norway
  • Østerhus Transport AS
  • HOB Gods
  • SB Transport

Fakta:

• Motparten i forhandlingene er NHO Transport og Norges Lastebileier-Forbund.
  • YTF forhandler sammen med NTF
  • Godssjåførene som er tatt ut i streik kjører både langtransport og nærdistribusjon, blant annet transport av drivstoff, LNG Naturgass fra Melkøya i Hammerfest, melk og dagligvarer.

Forhandlingssjef Linda Jæger