Får 800.000 kroner fra julehandelen

Hver gang du og jeg har tæppet kortet vårt i desember, gir BankAxept ti øre til Stiftelsen Sykehusbarna. Ut ifra forventede prognoser for antall tæppinger i desember utgjør dette 800.000 kroner som stiftelsen får i julegave.

T.v: daglig leder Siri Fuskeland Hafsteen i Stiftelsen Sykehusbarna mottar 800.000 kroner fra tæpping gjennom julehandelen. Her sammen med kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps AS. (Foto: Hung Pham, MSL)

- For oss og alle de barna som oppholder seg på norske sykehus, er dette bare helt fantastisk, sier daglig leder Siri Fuskeland Hafsteen i Stiftelsen Sykehusbarna.

Hun forteller at med denne rause donasjonen kan de spre mye glede til syke barn på norske sykehus gjennom hele 2019.

- Hverdagen for barn på sykehus er ofte lange og krevende, preget av medisiner, ubehag og bekymrede foreldre. Gjennom musikkterapi, kodekurs og andre aktiviteter greier vi å fylle tiden til disse barna med gode opplevelser fylt med glede, smil og latter, sier hun.

Sparer tid og sprer glede
BankAxept har gjennom hele julehandelen kjørt en julekampanje med vekt på at folk skal spare tid ved å tæppe BankAxept-kortet istedenfor å bruke PIN-kode og chip. Årsaken er at det går mye raskere, er enklere og i tillegg er det billigere for samfunnet.

I snitt tar en kontaktløs transaksjon en fjerdedel av tiden til en vanlig kortbetaling, tre sekunder sammenlignet 12 sekunder.

- Kontaktløs betaling sparer samfunnet for tid ved å gjøre køene kortere. I årets julehandel ønsket vi å bruke tiden som spares gjennom hele desember til å spre glede til andre. Arbeidet som Stiftelsen Sykehusbarna gjør, er viktig for de barna det gjelder og familiene deres, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps AS.

270.000 tæpper kortet hver dag
I snitt tæpper nordmenn kortet sitt rundt 220.000 ganger hver dag, og i desember har dette økt til 270.000ganger per dag.

- Dette initiativet handler ikke om å kjøpe mer, men om å spare tid og spre glede til de aller mest sårbare i samfunnet, sier Kjærnes.

Totalt er det rundt 4 millioner kontaktløse kort fra BankAxept i markedet nå, og alle nye kort som bankene sender ut nå støtter kontaktløs betaling.