Fantastisk vinter ga økte inntekter og rekordresultat

- Med vinteren bak oss kan vi nok en gang presentere det beste nimånedersresultatet i SkiStars historie. Sesongen oppsummert har vi kunnet tilby gjestene våre fantastisk skikjøring fra oppstart i desember til sesongslutt på alle våre destinasjoner, sier konsernsjef Mats Årjes i SkiStar.

Konsernsjef Årjes fortsetter: - Antall skidager, der en skidag tilsvarer en dags skikjøring med SkiPass, økte til 5,8 millioner, som er sju prosent bedre enn foregående år. Flere gjester er hovedårsaken til det gode resultatet. Ikke bare ferieperiodene, men også fokusområder som Valles Vinteruker i januar og konferansevirksomheten SkiStar Business viser fortsatt vekst.

Gevinst fra våre utbyggingsprosjekter er 21 MSEK lavere enn foregående år, men skal sees i lys av at handlene skjer over en relativt uregelmessig tidshorisont. Vi ser ingen synkende investeringsinteresse fra firmaer og privatpersoner på destinasjoner der vi er aktive. Bookede objektsdøgn (gjennom SkiStar) økte med 2,5 prosent til totalt 517.000. Hovedårsaken er det nye leilighetshotellet SkiStar Lodge Hemsedal Suites, som åpnet før sesongen og er tatt fantastisk godt imot av våre gjester.

Foran neste sesong er det planlagt investeringer for om lag 300 MSEK. I hovedsak erstatningsinvesteringer og moderniseringer, men vi bygger også Skandinavias mest moderne 8-seters ekspressheis i Hundfjället i Sälen.

Det er mye å se fram til i neste vintersesong. Blant annet utviklingen av Hundfjället i Sälen. Der vi i tillegg til ekspressheis bygger nye bakker og mer snøproduksjon. SkiStar er også offisiell tittelsponsor for alpin-VM i Åre 2019. Som blir en fin mulighet til å vise et internasjonalt publikum hva vi kan tilby et skikjørende publikum.

Booking-situasjonen foran kommende vintersesong er også bedre enn på samme tidspunkt i fjor. Det gjør at vi kan se fram til nok en bra vintersesong. Byggingen av flyplassen Scandinavian Mountains mellom Sälen og Trysil pågår for fullt og i henhold til tidsplanen. Der ser vi fram til at de første flyene lander i desember 2019.

Delårsrapport september 2017 - mai 2018

Tredje kvartal

• Nettoomsetning for tredje kvartal økte med 6 MSEK, 1 prosent, til 864 MSEK (858) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat etter skatt for tredje kvartal minsket med 24 MSEK, 9 prosent, til 240 MSEK (264) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat per aksje før og etter uttynning endte på 6,18 SEK, ned 9 prosent.

Nimånedersperioden

• Nettoomsetning for nimånedersperioden økte med 136 MSEK, 6 prosent, til 2 352 MSEK (2 216) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat etter skatt for nimånedersperioden er forbedret med 66 MSEK, 12 prosent, til 603 MSEK (537) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat per aksje før og etter uttynning endte på 15,36 SEK, en forbedring på 12 prosent.

Mats Årjes, konsernsjef tel: +46 (0) 280 880 0

Anders Örnulf, økonomi- og finansdirektør tel: +46 (0) 280 880 80

Denne informasjon er slik informasjon SkiStar AB er pålagt å offentliggjøre i henhold til EUs markedsmisbrukdirektiv og verdipapirloven. Informasjonen er gitt gjennom ovenståendes kontaktpersoners sekretariat for offeltiggjøring 20. juni 2018 klokken 07.30 CET.

LEITNER Premium Chair frontal_frontal
Nya Hundfjället översikt
180424_OM_valle_salen-113_ret

Stor interesse for alpin skikjøring gir rekordresultat21.3.2018 09:49Pressemelding