Fanemarkering i Grimstad

EL og IT Forbundet er i streik for å få opprettet tariffavtale i elektrobedriften Traftec i Rogaland. Torsdag 16. august kl 14.00 arrangeres det fanemarkering utenfor moderbedriftens lokaler i Grimstad.

Tid og sted: Utenfor moderbedriften Roadworks AS sitt hovedkontor i Grimstad den 16. august klokka 14:00.  Adressen for markeringen er Henrik Ibsens gate 10b, 4878 Grimstad.

Bakgrunn:

Tariffavtaler bidrar til ordna forhold og rettferdig konkurranse

Tariffavtaler gir rettigheter utover loven, og er ett av de aller viktigste midlene i kampen for gode arbeidsforhold. Avtalene fastsetter lønnsnivået, gir rett til AFP og er viktig for å sikre rettferdig konkurranse mellom bedrifter.

I Norge er det ingen bedrifter som skal vinne på lønnsdumping eller å tilby dårligere vilkår.

Bryter med regler for offentlige anbud

Traftec mener det er for dyrt å inngå tariffavtale, og at det vil føre til at selskapet taper i anbudskonkurransen hos Statens vegvesen.

Dette til tross for at offentlige anbud er underlagt bestemmelsene etter ILO-94, som krever at lønns- og arbeidsforhold ved offentlige anbud ikke skal være mindre gunstige enn det som er normalt i bransjen. I Norge er det Landsoverenskomsten for elektrofagene som er normalen for elektroarbeid.

Fra og med 1. januar 2005 vedtok Statens vegvesen at alle deres entreprenører skulle påse at disse normene blir fulgt.

Bedriften driver aktivt streikebryteri

Traftec-klubben vedtok streik før iverksettelse, og EL og IT Forbundet fikk godkjent plassoppsigelse for alle medlemmene. To dager før streiken startet meldte noen medlemmer seg ut.

Teknisk sett er de likevel i streik, og når Traftec gir dem oppdrag betyr det at bedriften driver streikebryteri.