Fanbooster og Oculos med banebrytende samarbeid!

I hele år har Oculos og Fanbooster jobbet strategisk sammen rundt utvikling av ny teknologi – en plugin som blir et add-on til eksisterende markedsføringsverktøy de to selskapene har utviklet, og som nå rulles ut i full skala.

Fra venstre: Alexander Grimstad, Kim Motrøen og Toralf Waaktar-Slokvik

Vi har rett og slett automatisert flyten fra kjøpsdata til annonse-publikum og laget en plug-in mellom Oculos Dialog og Fanbooster. Resultatet er imponerende kraftfullt og gir svært presise treff for færre markedskroner, sier Kim Motrøen i Oculos og Alexander Grimstad i Fanbooster.

Skaper relevant dialog

Manuelle rutiner av såkalt Custom Audience og konverteringspixler, er nå erstattet av automatiske prosesser der enorme mengder data flyter sømløst mellom Oculos Dialog og Fanboosters Custom Audience i sanntid.

Her blir det liv, ROI, ROI!

- Vi har nylig gjennomført noen pilotprosjekter med veldig spennende resultater som viser hvilken kraft dette verktøyet kan få i markedsføringsarbeidet for kunder i alle typer bransjer, forklarer markedssjef, Alexander Grimstad i Fanbooster – selskapet som har spesialisert seg på å hjelpe bedrifter til å lykkes på Facebook.

Motrøen i Oculos forklarer at effekten ved å bruke CRM-data og custom audience gjør at annonsene treffer bedre. Dette gir billigere konverteringer enn mot kontrollgrupper, og da igjen høyere ROI.

- Og da har vi ikke regnet med tidsbesparelsen som ligger hos den enkelte markedsavdeling som følge av automatiserte prosesser, legger Grimstad i Fanbooster til.

Sparer tid for markedsføringsavdelingene

Tidsbesparelsen i den enkelte markedsføringsavdeling har nemlig vært en sentral del av motivasjonen for å utvikle produktet.

- Våre kunder har begrensede ressurser på personalsiden til å kjøre slike kampanjer i en travel hverdag. Å håndtere dette manuelt er svært tidkrevende, og derfor har vi lenge hatt et sterkt ønske om å automatisere dette, forklarer Motrøen i Oculos.

Grimstad i Fanbooster legger til at god bruk av custom audiences fortsatt er sjeldent å se. Det betinger at man har tid og kompetanse til å laste opp og ned lister manuelt - gjerne flere ganger daglig.

Motrøen utdyper: - I tillegg må disse listene lages, de må segmenteres i et CRM-verktøy, de må kvalitetssikres og vaskes mot mange forskjellige kampanjer. Det er vel tvilsomt at det finnes en eneste markedsavdeling her i landet som har ressurser til dette.

Smart annonsering

Kundene får nå altså enda en ny datakilde gjennom dette spennende samarbeidet mellom de to aktørene som er blant de som ligger lengst fremme innen digital markedsføring i Norge.

Produktet de har utviklet sørger altså for dynamisk segmentering.

- Før handlet digital kundedialog om å sende en e-post eller en sms. Med samarbeidet med Fanbooster, har vi nå tatt et nytt steg på veien mot et faktisk fullintegrert multikanal-verktøy. Vi treffer kunden der han eller hun er - akkurat nå - med relevant innhold basert på for eksempel kundens kjøpshistorikk. Dette er altså verken retargeting eller programmatic, men rett og slett god, relevant og etterspurt kundedialog. Det er det som skiller oss fra de andre aktørene i dette markedet, forklarer Head of Client Services, Toralf Waaktaar-Slokvik i Oculos som mener at det unike samarbeidet mellom Oculos og Fanbooster i stor grad har fjernet mange av hindringene som har eksistert i forhold til både kanalvalg og kostnadsproblematikk. Det nye verktøyet er jo rett og slett en drøm for alle som jobber med CRM og digital kundedialog, mener han.

Slik fungerer det

Slik fungerer det!

Forutsetningen for å gjøre en kampanje på denne måten er at kunden har Oculos Dialog (OD) som danner grunnlaget for en kundeklubb. De registrerte dataene segmenteres i OD og kjøres deretter automatisk og i sanntid igjennom Fanboosters Custom Audience-verktøy, der identiteten fra de registrerte kundene i OD matches opp mot vedkommendes identitet på Facebook.

Gjennom Oculos Dialog kan man blant annet identifisere kundens kjøpshistorikk. La oss tenke oss at man tidligere har kjøpt seg løpesko. Vi har da en hypotese om at man også er opptatt av andre produkter knyttet til løping. Dette kan for eksempel være løpetights eller et aktivitetsbånd.

Fordi alt foregår i sanntid gjennom automatiserte prosesser, kan du som annonsør følge opp kjøpet med skreddersydde tilbud/annonser på Facebook eller Instagram. På denne måten skapes det muligheter for betydelig mersalg.

Hindrer uønsket reklame

Gjennom å bruke kjøpsdata i kampanjene blir det også enklere å sørge for at kampanjene avsluttes i rett tid, forklarer Motrøen som refererer til et eksempel fra egen erfaring:

- Jeg kjøpte vinterjakker til barna mine via nettbutikken til en av de største aktørene i bransjen. Den ene beholdt jeg, og den andre leverte jeg tilbake fordi den ikke passet. Men likevel ble jeg gjentatte ganger eksponert for retargeting-annonser for nøyaktig samme produkter, mange dager etter at jakken var tilbakelevert. Med vårt verktøy vil du som annonsør på en automatisert måte unngå at kundene får annonser for produkter de allerede har kjøpt, sier han.

Brukt med fornuft, så vil altså ikke denne typen annonsering bli oppfattet som verken masete eller irriterende, mener Grimstad i Fanbooster:

- Dette vil være reklame som er relevant for det du er interessert i. Man kan dermed også eliminere et sentralt problem som alle markedsførere bekymrer seg for; nemlig å bombardere kundene med uønsket og irrelevant reklame.

Håndterer personvern

Et naturlig spørsmål som dukker opp etter hvert som bruken av big data i markedsføringsarbeidet brer om seg, er kundenes krav til personvern og næringslivets håndtering av dette.

- Dette er noe vi er meget bevisst på og våre systemer er allerede rigget til å håndtere de nye og svært strenge kravene til personvern som kommer gjennom det nye personverndirektivet - General Data Protection Regulation, som innføres i 2018. Her jobber vi tett opp mot alle relevante myndigheter, slik som Forbrukerrådet og Datatilsynet, for å sikre at disse aspektene ivaretas også med hensyn til det nye verktøyet vi har utviklet, avslutter Motrøen i Oculos.

For ytterligere informasjon, kontakt:
- Kim Motrøen, 917 94 726, kim@oculos.no
- Alexander Grimstad, 984 25 488, alexander@fanbooster.com
- Toralf Waaktaar-Slokvik 478 68 306 toralf@oculos.no

Fra venstre: Alexander Grimstad, Kim Motrøen og Toralf Waaktar-Slokvik

Dette er Oculos

Oculos er en «marketing Service Provider». Det betyr det at vi er en totalleverandør som gir våre kunder de besteforutsetningene for å kommunisere digitalt med sine kunder. Selskapet ble etablert i 1998, har 35 ansatte og kontor i Oslo og Stockholm. Oculos har norske og internasjonale kunder innen retail, logistikk, telecom, media, bank, finans m.v., og omsetter årlig for ca. 50 millioner kroner.

Dette er Fanbooster

Fanbooster er Norges eneste Facebook Marketing Partner, og utvikler systemer som hjelper bedrifter å lykkes på Facebook. Systemene er tilpasset bedrifters Facebook-sider og styrer både annonsering og kundeservice. Kundene er over 1200 norske og internasjonale merkevarer.