Familier deltok i matsvinneksperiment: Enkle tiltak ga drastiske kutt i matkastingen

Gjennom et matsvinneksperiment i regi av Østfoldforskning og NorgesGruppen klarte fire norske familier å redusere matsvinnet sitt med mellom 30 og 70 prosent på to uker.

– Fortsetter disse familiene på samme måte vil det bety en reduksjon på nesten 100 kilo matavfall per familie i snitt hvert år – og mange sparte tusenlapper. Tenk hvor mye vi hadde klart å redusere matsvinnet hjemme på kjøkkenet til folk hvis alle husholdninger i Norge hadde testet de samme tiltakene, sier Signe Bunkholt Sæter, kommunikasjonssjef bærekraft i NorgesGruppen.

Gjennom matsvinneksperimentet har NorgesGruppen og dagligvarekjedene Joker, SPAR, KIWI og MENY, sammen med kundene sine, forsøkt å finne ut av årsakene til matsvinn i hjemmet. Eksperimentet ble gjennomført i samarbeid med forskermiljøene Østfoldforskning og Oslo Met, for å sikre optimal gjennomføring og registrering av data.

– Vi har sett på hvilke grep som kan tas for å redusere matsvinnet, og ikke minst om det er noe vi i butikkleddet kan gjøre for å bistå kundene våre. Vi har funnet at ganske små tiltak kan utgjøre en stor forskjell, sier Sæter.

Økt bevissthet
Fire norske familier har gjennom fire uker målt og registrert sitt eget matsvinn. Etter to uker fikk de anbefalt ulike tiltak for å forsøke å redusere matsvinnet. Da matsvinnet i de to periodene ble sammenlignet, kunne forsker Aina Elstad Stensgård ved Østfoldforskning konkludere med hvor stor effekt tiltakene hadde hatt på matsvinnet i den enkelte familie.

- Resultatene var oppsiktsvekkende. Familiene som deltok reduserte matsvinnet sitt med mellom 30 og 70 prosent på bare to uker. Det mest effektive tiltaket for å redusere matsvinnet hjemme hos familiene, var at de ved å måle sitt eget svinn ble bevisst på hvor mye mat og penger det faktisk utgjør. I tillegg viste det seg at å ha en egen resteboks i kjøleskapet, og å få opplæring i bedre porsjonering, var avgjørende for resultatene, sier Stensgård fra Østfoldforskning.

En fersk rapport fra Østfoldforskning viser at det ble kastet 385.000 tonn med spiselig mat i de kartlagte verdikjedeleddene i Norge i 2017, hvorav 58 prosent ble kastet i søpla hjemme hos forbrukerne. Det betyr at hver og en av oss kastet i snitt 42,6 kilo med mat vi kunne spist.

385.000 tonn spiselig mat i søpla
– Alle selskapene i NorgesGruppen har satt seg et felles mål om å halvere eget matsvinn innen 2025, og fra 2015 til 2017 klarte vi å redusere med 19 prosent. Vi er på god vei mot målet. Men vi ønsker også å bidra til at kundene våre skal kaste mindre mat hjemme, og derfor har vi gjennomført dette eksperimentet. Fra kun å konstatere at det kastes mye mat hjemme, har vi stilt spørsmålet hvorfor det skjer, sier konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen.

Verdifull innsikt
NorgesGruppen skal nå gå gjennom resultatene, og på bakgrunn av det vurdere hvilke tiltak de kan bidra med fremover.
– Den kunnskapen vi har fått gjennom dette eksperimentet gir verdifull innsikt i årsakene til at vi alle kaster mat. Nå kan vi jobbe målrettet videre. Det er verken bra for lommeboka, miljøet eller samfunnet at spisbar mat går i søpla. Hvis vi skal vinne kampen mot matsvinn, må vi jobbe sammen – hele matbransjen og alle forbrukere, sier Sæter.

Her kan du lese rapporten

For mer informasjon, kontakt:
Signe Bunkholt Sæter, kommunikasjonssjef for bærekraft i NorgesGruppen
telefon 901 37 294

Aina Elstad Stensgård, forsker Østfoldforskning
telefon 414 94 045

Karenslyst alle 12-14
OSLO

Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.

NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.

Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.

Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.

Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.

Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen