Familier deltok i matsvinneksperiment: Enkle tiltak ga drastiske kutt i matkastingen

Gjennom et matsvinneksperiment i regi av Østfoldforskning og NorgesGruppen klarte fire norske familier å redusere matsvinnet sitt med mellom 30 og 70 prosent på to uker.

– Fortsetter disse familiene på samme måte vil det bety en reduksjon på nesten 100 kilo matavfall per familie i snitt hvert år – og mange sparte tusenlapper. Tenk hvor mye vi hadde klart å redusere matsvinnet hjemme på kjøkkenet til folk hvis alle husholdninger i Norge hadde testet de samme tiltakene, sier Signe Bunkholt Sæter, kommunikasjonssjef bærekraft i NorgesGruppen.

Gjennom matsvinneksperimentet har NorgesGruppen og dagligvarekjedene Joker, SPAR, KIWI og MENY, sammen med kundene sine, forsøkt å finne ut av årsakene til matsvinn i hjemmet. Eksperimentet ble gjennomført i samarbeid med forskermiljøene Østfoldforskning og Oslo Met, for å sikre optimal gjennomføring og registrering av data.

– Vi har sett på hvilke grep som kan tas for å redusere matsvinnet, og ikke minst om det er noe vi i butikkleddet kan gjøre for å bistå kundene våre. Vi har funnet at ganske små tiltak kan utgjøre en stor forskjell, sier Sæter.

Økt bevissthet
Fire norske familier har gjennom fire uker målt og registrert sitt eget matsvinn. Etter to uker fikk de anbefalt ulike tiltak for å forsøke å redusere matsvinnet. Da matsvinnet i de to periodene ble sammenlignet, kunne forsker Aina Elstad Stensgård ved Østfoldforskning konkludere med hvor stor effekt tiltakene hadde hatt på matsvinnet i den enkelte familie.

- Resultatene var oppsiktsvekkende. Familiene som deltok reduserte matsvinnet sitt med mellom 30 og 70 prosent på bare to uker. Det mest effektive tiltaket for å redusere matsvinnet hjemme hos familiene, var at de ved å måle sitt eget svinn ble bevisst på hvor mye mat og penger det faktisk utgjør. I tillegg viste det seg at å ha en egen resteboks i kjøleskapet, og å få opplæring i bedre porsjonering, var avgjørende for resultatene, sier Stensgård fra Østfoldforskning.

En fersk rapport fra Østfoldforskning viser at det ble kastet 385.000 tonn med spiselig mat i de kartlagte verdikjedeleddene i Norge i 2017, hvorav 58 prosent ble kastet i søpla hjemme hos forbrukerne. Det betyr at hver og en av oss kastet i snitt 42,6 kilo med mat vi kunne spist.

385.000 tonn spiselig mat i søpla
– Alle selskapene i NorgesGruppen har satt seg et felles mål om å halvere eget matsvinn innen 2025, og fra 2015 til 2017 klarte vi å redusere med 19 prosent. Vi er på god vei mot målet. Men vi ønsker også å bidra til at kundene våre skal kaste mindre mat hjemme, og derfor har vi gjennomført dette eksperimentet. Fra kun å konstatere at det kastes mye mat hjemme, har vi stilt spørsmålet hvorfor det skjer, sier konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen.

Verdifull innsikt
NorgesGruppen skal nå gå gjennom resultatene, og på bakgrunn av det vurdere hvilke tiltak de kan bidra med fremover.
– Den kunnskapen vi har fått gjennom dette eksperimentet gir verdifull innsikt i årsakene til at vi alle kaster mat. Nå kan vi jobbe målrettet videre. Det er verken bra for lommeboka, miljøet eller samfunnet at spisbar mat går i søpla. Hvis vi skal vinne kampen mot matsvinn, må vi jobbe sammen – hele matbransjen og alle forbrukere, sier Sæter.

Her kan du lese rapporten

For mer informasjon, kontakt:
Signe Bunkholt Sæter, kommunikasjonssjef for bærekraft i NorgesGruppen
telefon 901 37 294