Falske hjertestartselgere

Norsk Folkehjelp har i desember og januar fått henvendelser fra personer som har opplevd å få falske selgere på døren i Stange (Hedmark fylke) og Aurskog – Høland (Akershus fylke).

Personene har oppgitt at de har vært fra Norsk Folkehjelp og at de ønsker å selge eller å leie ut hjertestarter. Den ene personen har hatt på seg en jakke med logoen til Norsk Folkehjelp.

Norsk Folkehjelp har ingen personer som selger kurs eller hjertestarter via dørsalg. Det er ønskelig at personer som har opplevd noe lignende tar kontakt enten med Norsk Folkehjelp eller det lokale politiet. Gjerne med beskrivelse av personene, registreringsnummer og lignende.

Kontakt i Norsk Folkehjelp er Jonas Vikran Hagen tlf. 95265727 eller mail jonasv@npaid.org

Norsk Folkehjelp om Libya-rapporten: Manglende oversikt over de langsiktige konsekvensene av spredning av håndvåpen og eksplosiver etter bombingen i Libya13.9.2018 13:47Pressemelding

Norsk Folkehjelp mener det er beklagelig at Libya-utvalget har avgrenset rapporten og ikke sett på de langsiktige konsekvensen for Libya og Nord-Afrika/Midt-Østen-regionen. Rapporten drøfter heller ikke hva Norge burde ha gjort i etterkant, og hvilket ansvar som burde fulgt med da man valgte å delta i krigen.