Faller på sykkel og trampoline – legevakta neste

57000 barn havner på legevakten etter ulykker og skader hvert år. Mange av dem med brudd og småskader etter typiske våraktiviteter.
Antall trampolineskader har gått ned etter at sikkerhetsnett ble påbudt, forteller lege Helge Skjerven i Frende. Foto: Ron Porter, Pixabay

Nå går det mot høysesong for barneulykker, sier forsikringsselskap.

- Hvert år behandles 124.000 barn for skade hos lege, 11.000 blir innlagt på sykehus, forteller Helge Skjerven, rådgivende lege i Frende Forsikring.

Fra det blir mildere i været om våren merker forsikringsbransjen økt pågang.

– Når sykkel, skate- og hoverboard, trampoline og løpehjul tas frem ser vi en skadetopp, sier Skjerven.

Uheldig på fritiden
Norge er blant verdens sikreste land å vokse opp i.

- Barn bruker hjelm, vi har strenge byggeregler, barnesikring i hjemmene og mykt underlag på lekeplasser, sier forsikringslegen. Barnedødsfall i trafikken er redusert med 95 prosent de siste 50 årene.

- Likevel er antall skader i de yngste aldersgruppene høyere i Norge enn resten av Norden. De fleste ulykkene skjer i eller rundt hjemmet, i fritidsaktiviteter og i trafikken, opplyser Skjerven i Frende.

Skadet på sykkel og trampoline
- Jeg vil absolutt anbefale at barn får øve litt og friske opp kunnskapene, før de slippes ut i trafikken om våren. Bruk hjelm, uansett hva slags hjuling dere velger, sier Helge Skjerven.

En annen gjenganger er alle som havner på legevakten etter trampolinehopping. Flere hundre norske barn blir skadet hvert år, og det er håndledd og ankler som er mest utsatt.

- Foreldrene har et klart og stort ansvar når de setter opp en trampoline, de kan også risikere å bli erstatningsansvarlig om andres barn blir skadet, sier Skjerven. Han påpeker at antall skader har gått ned etter at sikkerhetsnett ble påbudt.

Hold barna unna gressklipperen
Forsikringslegen råder også foreldre til å holde barna unna når de klipper gress.

- Gjenstander som bli slynget ut av en motorgressklipper i stor fart og lav høyde, kan gjøre stor skade, forteller Skjerven, og nevner barn som har fått stein eller metallbiter inn på øyet, eller beinbrudd som følge av slyngskader.

Blant barn opp til tre år er skader oppstått i trapp og på badegulv de vanligste, mens de alvorligste er relatert til trapper, medisiner og løsemidler. Når det gjelder barn fra tre til fjorten år er trafikkulykker, drukning, kvelning, fall og forbrenning de viktigste dødsårsakene, ifølge Folkehelseinstituttet.

Ulykker kunne vært unngått
- Mange av disse ulykkene kunne vært unngått ved enkle tiltak, som sklisikring og sikring av trapper, rekkverk og komfyr, mener forsikringslegen. I slike ulykker er det familiens egne forsikringer som gjelder.

- Mange foreldre tenker ikke over dette, siden norske barn er forsikret så lenge de er på skole, SFO eller barnehage, forteller Helge Skjerven, som er rådgivende lege i Frende Forsikring. I dag har halvparten av alle norske barn en egen barne- eller ulykkesforsikring som kommer i tillegg til det det offentlige betaler av lege- og sykehusutgifter ved barns sykdom og skade.

Fakta om barneulykker

• 22 prosent av alle barn mellom 0 og 19 år havner på legevakten en eller flere ganger i løpet av året, viser de siste tallene fra SSB.
  • Årlig mister vi nærmere 50 barn under 15 år som følge av ulykkesskader, ifølge Skadeforebyggende Forum.
  • 32 prosent av jentene og 42 prosent av guttene blir skadet i hjemmeulykker på en slik måte at de blir brakt til sykehus eller legevakt i løpet av de seks første leveårene, viser beregninger basert på tall fra Folkehelseinstituttet.
  • Syklister har den høyeste skaderisiko av alle trafikantgrupper, 40 ganger så høy som bilførernes.