Faktaboks: Derfor oppstår konflikter mellom kringkastere og TV-distributører

De siste årene har kringkastere (TV 2, TVNorge etc.) og distributører (Canal Digital, RiksTV etc.) havnet i konflikt med hverandre. Slike konflikter oppstår som regel når en eksisterende distribusjonsavtale utløper, og partene ikke har lyktes i å fremforhandle nye betingelser innen fristen. Konsekvensen kan være svarte skjermer inntil partene blir enige.

Bakgrunnen for konfliktene varierer noe, men som regel handler det om pris og/eller i hvilken grad kundene skal kunne se innholdet på ulike skjermer når det passer dem (strømmetjenester). Oppsummert handler dette om:

1) Tilgang til innhold.En tydelig trend er at kundene i større grad vil se innholdet gjennom strømmetjenester når det passer dem. Denne strømmetrenden truer kringkasternes reklameinntekter. Kringkasterne må derfor forsøke å finne andre inntektskilder. De forsøker å kreve mer penger fra distributørene og de forsøker å rekruttere flere abonnenter som direkte betaler for kringkasternes egne strømmetjenester som f.eks. TV 2 Sumo.

En strategi for å få flere abonnenter til sine egne strømmetjenester er at kringkasterne ønsker å gjøre deler av sitt TV-innhold eksklusivt tilgjengelig i sin egen strømmetjeneste, altså uten at distributørene får tilgang til dette innholdet.

Distributørene mener dette kompliserer og fordyrer hverdagen til tv-seerne som ønsker å se innhold fra flere kringkastere.Dermed går konfliktene på hva distributøren skal betale og hvilket innhold distributøren får tilgang til fra den enkelte kringkaster.

2) Pris. TV-distributørene ønsker å gi seerne enkel tilgang til det tv-innholdet han/ hun trenger, til en best mulig pris. Kringkasterne på sin side ønsker høyest mulig pris for å gi distributørene tilgang til sitt innhold. For at du som kunde skal kunne se f.eks. TV 2 i din TV-pakke må distributøren betale penger til TV 2 for retten til å sende deres programmer.

Det er konkurranse i alle ledd og alle ønsker å betale så lite som mulig. Dette er bra for kundene. Når distributørene forhandler på vegne av mange kunder gir det makt i forhandlingene til å holde prisene nede. Det blir billigere og enklere enn om kundene skal kjøpe innholdet fra mange ulike steder til de prisene som den enkelte kringkaster/strømmeleverandør fastsetter.

Fakta – Forhandlingene mellom TV 2 og Canal Digital

• Dersom partene ikke blir enige om en ny avtale innen 1. juni kan konsekvensen være at TV 2s kanaler ikke vil være tilgjengelige for kundene til Canal Digital.
  • Det forhandles om hvor stor del av TV 2s totale programinnhold Canal Digital skal ha rett til å vise på TV og i sine strømmetjenester, og hva Canal Digital skal betale for å ha TV 2 i sine kanalpakker.
  • Distributørene bygger, eier og/eller drifter infrastruktur som kabelnett og satellitt, som sørger for at TV-kanalene kommer ut til kundene – og er derfor en viktig kanal for kringkasterne

Om Canal Digital

Canal Digital

Følg saker fra Canal Digital

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Canal Digital på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Canal Digital