NKI

Fagtekniker Hydraulikk – et yrke for fremtiden

Prognoser viser at det vil være en økt etterspørsel etter kvalifisert arbeidskraft i årene fremover. En fagskoleutdanning innen hydraulikk vil derfor være en god investering i fremtidig karriere.

En næring i vekst
Havet vil by på mangespennende jobbmuligheter i årene som kommer. Havnæringen sysselsetter i dag mer en 200.000 arbeidstakere. OECD (Organisation for Economic Cooperation and Development) har anslått at global verdiskaping i havnæringen vil doble seg frem mot 2030. Etter oljeprisfallet i 2014 forsvant mellom 40- og 50.000 personer fra oljesektoren. Rogaland gikk fra å ha lavest arbeidsledighet i landet til å være et av fylkene med høyest ledighet, ifølge Aftenbladet. Likevel klarer ikke fylket å fylle de oljejobbene som nå skal være tilgjengelige. – Tallet på ledige jobber i Rogaland er nå atskillig høyere enn på samme tid i fjor. Enkelte fagfolk er det vanskelig å få tak i, og vi må rekruttere i utlandet, sier fylkesdirektør Truls Nordahl i Nav Rogaland til avisen.

I årene som kommer vil det være et økt behov for fleksibilitet mellom de ulike havnæringene.
- Utviklingen i havnæringene preges av en stadig økende overlapp mellom næringene, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen i et innlegg i Dagbladet. - Offshoreteknologi blir for eksempel brukt i nye næringer som havbruk- og fornybarindustri til havs. Fiskeflåten trenger også ansatte med både maskin- og fiskerikunnskaper. Vi vil gjøre arbeidstakere enda bedre rustet til å veksle mellom de ulike havnæringene i takt med de varierende behovene for arbeidskraft, avslutter han.

Hydraulikkfagskolen
Ved NKI ønsker vi å bidra til å sikre at vi har den kompetansen havnæringen etterspør, og å bidra til at havet blir fremtidens arbeidsplass. Vår fagskoleutdanning innen hydraulikk, passer for dem som ønsker å oppnå ferdighet, kunnskap og kompetanse til å drifte, feilsøke og vedlikeholde hydrauliske anlegg i landbasert industri, verft, båter/skip, vannkraft, anlegg og offshore. Utdanningen tilfredsstiller også de krav til kunnskap og kompetanse som kreves for å arbeide med hydraulisk løfteutstyr i oljeindustrien. Som Fagtekniker Hydraulikk vil du stå godt rustet til arbeid med hydraulikkanlegg i landbasert industri oginnen oljeindustrien, og der det ellers stilles store krav til dokumentert kompetanse innen hydraulikkfaget. Vi har studiestart hver dag- hele året, så om du søker i dag, kan du komme i gang med studiene allerede i morgen.

Om NKI

NKI
Nedre Vollgate 8

67 58 88 00http://www.nki.no

Om NKI
NKI Nettstudier ble etablert i Norge allerede i 1959 og er i dag Nordens største fagskole på nett. I 2007 ble selskapet en del av utdanningskonsernet Intendia Group AS, et av Skandinavias ledende utdanningskonsern med virksomhet i Sverige og Norge. NKI har årlig rundt 10 000 studenter og tilbyr mer enn 330 studiemuligheter innen de fleste fagområder. NKI er levende opptatt av god nettpedagogikk og jobber kontinuerlig med tilrettelegging av best mulig fleksibel utdanning ved bruk av teknologi og læringsmetoder.

Følg pressemeldinger fra NKI

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NKI på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NKI