Faglige priser og støtte til forskning 2016 - Olav Thon Stiftelsen

Olav Thon Stiftelsen utdeler i år for andre gang, faglige priser og støtte til fremragende undervisning og forskning innen de medisinske og matematisk-naturvitenskapelige fagområder.

Dette er tildelinger for høytstående internasjonal og nasjonal forskning og for forskningsbasert undervisning på universitets- og høyskolenivå. Nytt i år er en egen tildeling av støtte til nordisk forskningssamarbeid i medisin.

Stiftelsen utdeler i 2016 drøye NOK 44 millioner. Disse fordeler seg som følger:

a) En internasjonal forskningspris innen de medisinske og naturvitenskapelige fagområder. Prisen er på NOK 5 millioner

b) Støtte til nordisk forskningssamarbeid i medisin innenfor temaene Alzheimers sykdom og Parkinsons sykdom, i alt 3 prosjekter som hver tildeles NOK 10 millioner

c) Seks nasjonale fagpriser for fremragende undervisning, hver på NOK 500 000,-

d) Støtte til undervisningsrelatert forskning til fem norske fagmiljøer, som hver får støtte på mellom NOK 1,2 millioner og 1,5 millioner

I tillegg til kjøpesenter eier Olav Thon Gruppen ca. 500 næringseiendommer i Norge og utlandet. Denne del av porteføljen består i hovedsak av kontor-og forretningslokaler sentralt i Oslo, samt hotelleiendommer i Norge og Brüssel.