Fagforeningene vant frem i Høyesterett

Høyesterett har kommet frem til at fagforeningsmedlemmer har krav på dekning av sakskostnader, også der fagforeningen har betalt sakskostnadene. Parat-advokat Sigurd Øyvind Kambestad sier dette er en viktig avklaring for å kunne fortsette å yte like god rettsbistand til medlemmene.

Parat, som partshjelper, vant frem i Høyesterett sammen med LO og Fellesforbundet. Saken er prinsipiell, men i dette konkrete tilfellet var det et LO-medlem som reiste krav mot Arbeids- og velferdsdirektoratet.

Lagmannsretten hadde tidligere slått fast at medlemmet, som har vunnet frem med krav om endring av et NAV-vedtak, ikke hadde krav på dekning av sakskostnader. Begrunnelsen var at medlemmet selv ikke har egne utgifter. Sakskostnadene var betalt av fagforeningen.

– Vi dekker alltid alle kostnader i forbindelse med rettsaker vi velger å føre for våre medlemmer, sier Kambestad.

Høyesterett har nå slått fast at man har krav på dekning av sakskostnader også der en tredjepart, som i dette tilfellet en fagforening, har betalt disse. Kambestad mener saken har belyst et viktig prinsipielt spørsmål, og er glad for Høyesteretts beslutning.

– Dekning av saksomkostninger er en viktig forutsetning for vår mulighet til å yte bistand til medlemmene. Når Høyesterett nå slår fast at man har krav på dekning, også der fagforeningen har betalt for sakskostnadene, betyr dette at vi kan fortsette å yte like god rettsbistand til medlemmene i tiden fremover. Vi opprettholder medlemmenes rettssikkerhet og kan fortsette å bidra til rettsavklaring, sier Parat-advokaten.

Lakkegata 23

482 10 100http://www.parat.com

Følg pressemeldinger fra Parat

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Parat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Parat