Fagforbundet og Norsk Folkehjelp gratulerer Trondheim kommune med forbud mot bosettervarer

21.11.2016 13:20 | Norsk Folkehjelp

I et vedtak fra 17.11 fordømmer bystyret i Trondheim staten Israels okkupasjon, undertrykking og brudd på folkerettsstridige prinsipper, og vedtar at kommunen ikke skal kjøpe varer og tjenester produsert av Israel på okkupert palestinsk jord. Vedtaket kom etter et innbyggerinitiativ fra lokallag i Norsk Folkehjelp, Fagforbundet og Palestinakomiteen.

Mer enn en halv million israelere bor i rundt 150 bosettinger på okkupert palestinsk jord, stikk i strid med internasjonal lovgivning. Israel utvider stadig bosettingene på palestinsk land – tallet på israelske bosettere økte med 23% fra 2009 til 2014. Nylig gikk det israelske parlamentet, Knesset, også inn for et lovforslag som vil legalisere bosettinger bygget på palestinsk jord i privat eie på Vestbredden.

– Trondheim kommune går foran som et godt eksempel når de velger å ikke kjøpe varer og tjenester  produsert i bosettinger Det er viktig at offentlige myndigheter tar et klart standpunkt mot brudd på folkeretten. Selv om det er få kommuner som per i dag kjøper varer og tjenester som er produsert i bosettingene, er det viktig å ha retningslinjer på plass som sikrer at man ikke støtter opp om en folkerettsstridig situasjon i fremtiden, sier Kathrine Raadim, utlandssjef i Norsk Folkehjelp.

Det internasjonale samfunnet, inkludert Norge, anerkjenner ikke bosettingene som en del av Israel. Trondheim kommune har derfor ikke vedtatt en boikott av Israel som stat.

– Det er positivt at bystyret oppfordrer Stortinget til å vedta et forbud mot handel av varer og tjenester produsert i bosettinger okkupert område. Trondheim har tatt grep for å sikre at de ikke bidrar til folkerettsbrudd gjennom sine innkjøp. Nå må Stortinget og andre kommuner følge etter, sier Stein Guldbrandsen, arbeidsutvalgsmedlem i Fagforbundet.

For ytterligere kommentarer, ta kontakt med Kathrine Raadim, tlf 911 31 844 eller Stein Guldbrandsen, tlf 913 90 717.