Fagbevegelsen starter valgkampen sammen med de rødgrønne partilederne

13. og 14 juni starter forbundene i LO Kommune valgkampen når de samles på Kommunalkonferansen. Årets kommunalkonferanse er en faglig og politisk mobilisering til stortingsvalget i september. «Ny retning – ny regjering» er tittelen på årets konferanse.

De rødgrønne partilederne kommer

De politiske skillelinjene har sjelden vært tydeligere foran et stortingsvalg enn de er nå. Arbeidsløsheten er rekordhøy. Det er skapt færre jobber totalt i løpet av tre år med Høyre og Frp i regjering enn det ble årlig under de rødgrønne. Høyresiden privatiserer, sentraliserer og selger arvesølvet for kortsiktig gevinst. Regjeringen gir store skattekutt til de rikeste og forskjellene mellom folk øker.

Jonas Gahr Støre, Trygve Slagsvold Vedum, Audun Lysbakken og Bjørnar Moxnes deltar alle på fagbevegelsens store valgkampåpning for å snakke om hvorfor Norge trenger en ny regjering og en ny retning.

Hvordan vinne valget?

Raymond Johansen, Marte Mjøs Persen og Karianne Tung kommer til Kommunalkonferansen  for å snakke om hva som skal til for å vinne valg.

Arbeiderpartiet vant makten i de største byene i 2015 med god hjelp fra fagbevegelsen. Kan erfaringene fra Oslo, Bergen og Trondheim overføres til årets stortingsvalg? Og kan venstresiden vinne valg uten massiv mobilisering fra fagbevegelsen? Sesjonen ledes av Wegard Harsvik fra LO.

LO-lederen kommer

Den nyvalgte LO-lederen, Hans-Christian Gabrielsen, kommer og skal holde en appell om hvorfor dette valget er så viktig for fagbevegelsen. I tillegg kommer lederne av de fem LO-forbundene for å snakke om hva som står på spill ved årets valg.

Om Kommunalkonferansen

Pressen er velkommen til å være til stede når rundt 400 tillitsvalgte fra fem forbund samles til valgverksted på Clarion Hotel & Congress Oslo Airport, Gardermoen.

Det er LO Kommune sammen med forbundene Fagforbundet, Fellesorganisasjonen (FO), Skolenes landsforbund, Musikernes fellesorganisasjon og EL og It Forbundet som står bak konferansen.

Kjetil Vevle, informasjonsrådgiver, Fagforbundet.
Telefon: 484 08 598, kjetil.vevle@fagforbundet.no