Fafokonferansen 2017: Tillit i populismens tid

Til morgendagens konferanse kommer blant andre Arbeiderpartileder Jonas Gahr Støre og direktør for Fritt Ord, Knut Olav Åmås for å diskutere vilkår for norsk politikk og samfunnsdebatt. Forskningsleder Jon Rogstad med flere undersøker hvordan tillit skapes og formes. Og hva kan vi lære av Brexit, populisme i Kina og Russland eller den danske tillitsreformen?

Et velfungerende samfunn er avhengig av tillit. Populismens frammarsj i flere land i Europa og presidentvalget i USA tolkes som at folks tillit til samfunnsinstitusjoner er i kraftig endring. Vil vi se de samme endringene i Norge og Norden? Hva truer tilliten? Hvordan står det til med tilliten til politikere, offentlige tjenester, fagforeninger, arbeidsgivere, forskere og journalister?

Ett av temaene på konferansen er tillit i arbeidslivet. Jenny Holdcroft, assisterende generalsekretær for IndustriALL og Frances House, viseadministrerende direktør ved Institute for Human Rights and Business, retter søkelyset mot sosial dumping i et globalt perspektiv. Hvordan skal næringsliv og arbeidstakere gå frem overfor stadig tøffere arbeidsvilkår fra internasjonale leverandører og selskaper? Og hvordan står det til med tilliten mellom arbeidstaker- og arbeidsgiversiden i Norge? Noe av dette vil Stein Lier-Hansen, administrerende direktør for Norsk Industri og Anne-Kari Bratten, administrerende direktør for Spekter, med flere forsøke å gi oss svar på.

Årets Fafokonferanse holdes i Gamle Museet, Dronningens gate 4, torsdag 23. mars 09:00 - 15:30. Konferansen strømmes. Se direktesending på Fafo-TV.

Jon Lahlum, informasjonsavdelingen Fafo. 90667008

Følg pressemeldinger fra Fafo

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fafo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fafo

Webinar om arbeidsinnvandrerne i et presset boligmarked8.2.2024 12:37:04 CET | Presseinvitasjon

Arbeidsinnvandrere er sårbare i møtet med et begrenset og presset norsk utleiemarked. Situasjonen forverres av et stort antall flyktninger som også skal ha et sted å bo. Arbeidsinnvandrere som får bolig gjennom arbeidsgiver kan bli utsatt for utnytting eller havne i et sterkt avhengighetsforhold. På dette seminaret vil vi sette søkelyset på arbeidsinnvandreres boforhold, med vekt på dem som ikke eier egen bolig.