Færrest over 60 år har tatt i bruk Vipps

Over 2.8 millioner nordmenn bruker betalingsappen Vipps, men andelen er klart lavest blant de over 60 år. Det er faktisk bare 14 prosent av Vipps-brukerne som er 60 år eller eldre.

Flere i denne aldersgruppen synes ny teknologi er utfordrende, og at det kan virke skummelt å bruke en app for å betale og sende penger til andre. Men det er også mange som opplever at det forenkler alt fra å sende penger til barn og barnebarn, til å betale på arrangementer og kafé, og synes at Vipps gir en enkel og trygg oversikt. De aller fleste får en positiv opplevelse av smartbetaling når de først får testet!

Her er noen enkle tips til hvordan du kan ta i bruk Vipps:

• Inviter barn eller barnebarn over for å hjelpe deg med å sette opp Vipps og gi deg en innføring i hvordan den fungerer. Med en god middag eller kaffe samtidig kan det gi en hyggelig kveld.
  • Lær av en venn! Kjenner du noen som bruker Vipps i dag kan det være smart å ta en prat med den for å finne smarte tips og råd til hvordan de bruker appen.
  • Er du medlem av en forening eller organisasjon hvor dere er mange i samme situasjon? Inviter noen fra den lokale banken som kan gi en opplæring i hvordan dere tar i bruk digitale tjenester som Vipps, men også bli bedre på internett generelt. Flere banker gjennomfører slike kurs på forespørsel.
  • Test Vipps på enkle ting som vennebetaling først, slik at du føler deg trygg på hvordan appen fungerer. Det eneste du trenger for å vippse er mottagerens telefonnummer. Sørg for at å ha det lagret i kontaktlisten din, så er du helt sikker på at du vippser riktig person, og det går veldig kjapt og enkelt. Barn eller barnebarn blir helt sikkert veldig glade om du tester ved å vippse dem noen kroner før helgen!

For mer informasjon, ta kontakt med:
Hanne Kjærnes, Kommunikasjonssjef Vipps
Mail: hanne.kjaernes@vipps