Færre kortkjøp i september

(Oslo 5. oktober 2018) Tall fra Nets og BankAxept viser at det i september ble utført 156,7 millioner kortkjøp, en reduksjon på 0,5 prosent sammenlignet med september i fjor. Betalingskortene ble benyttet til å handle varer og tjenester for 51,1 milliarder kroner, en nedgang på 0,4 prosent i forhold til samme måned i fjor.

— Når vi sammenligner kortbruken for september med tilsvarende måned i fjor må det sees i sammenheng med at det i år var fem søndager i september mot fire i fjor. Tar vi høyde for dette viser kortbruken en svak vekst, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Bankkort med BankAxept ble i september benyttet 133,1 millioner ganger, noe som er 2,1 millioner ganger mindre enn samme måned i fjor. Det ble handlet med BankAxept for nesten 40,5 milliarder kroner.

Vekst for kontaktløse betalinger
Til tross for færre kjøp med bankkort med BankAxept i september, var det en vekst i kontaktløse betalinger denne måneden. I september ble det tæppet nesten 4,4 millioner ganger med BankAxept-kort, en vekst på 9,6 prosent sammenlignet med august.

— Denne veksten skyldes at det er flere kontaktløse kort ute blant forbrukere og flere utsalgssteder som åpner for denne muligheten. Ved å tæppe kortet går betalingen raskere, og stadig flere oppdager denne fordelen, sier markedssjef i BankAxept Vegar Heir.

Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge, tlf. + 47 915 39 846, e-post: satjo@nets.eu.
Vegar W. Heir, markedssjef i BankAxept, +47 951 27 697, e-post: vegar.heir@vipps.no

Hoffsveien 1E