Færre billige sydenturer i vinter

Det er lenge siden charterbransjen har hatt like stort trykk som nå. Norges største feriearrangør, Ving, har solgt 10 prosent flere vinterreiser enn i fjor. Det betyr at solhungrige nordmenn har langt færre billigreiser å se frem til i vinter.

Thailand, Koh Rok.

- Ja, nå går charterreisene unna som varmt hvetebrød! Det er lenge siden vi har hatt så stor etterspørselen etter sol- og badeferier. Det gjelder både reiser til kjente og kjære Kanariøyer, men også mer eksotiske reismål som ThailandMexicoJamaica og Cuba, sier Christian Grønli, administrerende direktør i Ving.

Høyere priser og stappfulle fly
Han legger til at prisnivået ligger betydelig over fjoråret og at belegget på flyene er i rekordklasse.

- Det betyr blant annet at vi kommer til å se langt færre tilbudsseter denne vinteren enn på lang tid. Til enkelte reisemål er det nesten utsolgt. På direkteflyet til Cuba er det for eksempel bare 23 ledige seter i hele vinter. På vårt nye Ocean Beach Club-hotell på Gran Canaria er allerede tre av fire rom bestilt, fortsetter han.

Lar seg ikke stoppe

I følge Grønli ser det ikke ut som hverken politisk eller økonomisk uro setter en stopper for nordmenns utferdstrang.

- Vi har lagt en knallsterk sommer bak oss. Uroen i Hellas og Tyrkia ble utkonkurrert av det norske sommerværet og vi hadde tidenes beste belegg på flyene våre. Vi ser heller ingen endring i reisemønstret til rogalendingene, som økonomisk er hardt rammet her hjemme. Charterferien er ofte hovedferien vår og det skal svært mye til for å rokke ved den, konkluderer Grønli.

Thailand, Koh Rok.

Fem reisetrender for 201810.1.2018 08:50Pressemelding

Trend 1: Østre Middelhavet øker mest sommeren 2018 Sommeren 2018 blir en skikkelig Hellas-sommer. Hellas har alltid vært et populært reisemål for nordmenn, men sommeren 2018 blir ekstra bra. – Av våre gjester velger hele 35 prosent seg Hellas denne sommeren, og de aller fleste reiser til Rhodos og Kreta, sier informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff Flere nordmenn får også øynene opp for Kroatia, og landet har blitt et svært populært reisemål de siste årene. Kroatia er nå det tredje største ferielandet fra Norge med 8 prosent av totalkapasiteten. – Tyrkia har også hatt en kraftig oppgang. Vi ser en økning i markedet vårt på 70 prosent, og bestillingene tikker stadig inn. Det synes vi er svært gledelig. Jeg tror mange har savnet Tyrkia som reisemål, sier Siri Røhr-Staff. I tillegg til disse klassikerne på charter-programmet er Montenegro en nyhet hos Ving denne sommeren. – Montenegro er en spennende charter-nyhet som jeg tror det norske publikum kommer til å ta vel imot. Der er også pri