Færre billige sydenturer i vinter

Det er lenge siden charterbransjen har hatt like stort trykk som nå. Norges største feriearrangør, Ving, har solgt 10 prosent flere vinterreiser enn i fjor. Det betyr at solhungrige nordmenn har langt færre billigreiser å se frem til i vinter.

Thailand, Koh Rok.

- Ja, nå går charterreisene unna som varmt hvetebrød! Det er lenge siden vi har hatt så stor etterspørselen etter sol- og badeferier. Det gjelder både reiser til kjente og kjære Kanariøyer, men også mer eksotiske reismål som ThailandMexicoJamaica og Cuba, sier Christian Grønli, administrerende direktør i Ving.

Høyere priser og stappfulle fly
Han legger til at prisnivået ligger betydelig over fjoråret og at belegget på flyene er i rekordklasse.

- Det betyr blant annet at vi kommer til å se langt færre tilbudsseter denne vinteren enn på lang tid. Til enkelte reisemål er det nesten utsolgt. På direkteflyet til Cuba er det for eksempel bare 23 ledige seter i hele vinter. På vårt nye Ocean Beach Club-hotell på Gran Canaria er allerede tre av fire rom bestilt, fortsetter han.

Lar seg ikke stoppe

I følge Grønli ser det ikke ut som hverken politisk eller økonomisk uro setter en stopper for nordmenns utferdstrang.

- Vi har lagt en knallsterk sommer bak oss. Uroen i Hellas og Tyrkia ble utkonkurrert av det norske sommerværet og vi hadde tidenes beste belegg på flyene våre. Vi ser heller ingen endring i reisemønstret til rogalendingene, som økonomisk er hardt rammet her hjemme. Charterferien er ofte hovedferien vår og det skal svært mye til for å rokke ved den, konkluderer Grønli.

Thailand, Koh Rok.