Facebook fortsatt feriefavoritten

5.7.2016 13:52 | Eniro

(Oslo, 5. juli 2016) Nordmenn er aktive på sosiale medier sommeren gjennom. Facebook fremdeles er folkets favoritt, men Instagram og Snapchat tar innpå blant de yngre.

Ferie er Facebook-tid. I følge en undersøkelse gjennomført av YouGov for Gule sider sier så mange som 49 prosent av alle nordmenn at de bruker mobilen til å sjekke og oppdatere sosiale medier i sommerferien.

Flest på Facebook

Facebook er fortsatt vinneren, og det er lite som tyder på at kongen av sosiale medier vippes av tronen helt ennå. Av de som svarer at de bruker sosiale medier i ferien, svarer hele 92 prosent at de er på Facebook, etterfulgt av Snapchat med 44 prosent og Instagram med 40 prosent.

– Det er liten tvil om at Facebook forblir folkefavoritten blant sosiale medier, selv om vi ser er tendens til at det er blant de eldre brukerne av sosial medier at Facebook i størst grad opprettholder eneveldet, forklarer Erik Neergaard, marketing manager i Gule Sider.

99 prosent av de over 55 svarer at de bruker Facebook når de feriesurfer på sosiale medier, mens tallet er 92 prosent for de mellom 35-54 og 87 prosent i gruppen 18-34.

Den yngre garde tenker nytt

Det er ingen tvil om Facebook utfordres av andre sosiale medier, særlig blant de yngre. 49 og 68 prosent av de mellom 18 og 34 år sier at de er på henholdsvis Instagram og Snapchat i løpet av ferien. Mens 26 prosent av de over 55 bruker Instagram og bare 17 Snapchat.

– Instagram, og spesielt Snapchat, er mest populært blant de yngre. Noe av forklaringen kan nok ligge i at Facebook etterhvert har blitt de godt voksnes tumleplass. Det er kjedelig å stadig få likes fra moren din på Facebook. I tillegg er det vel slik at evnen og viljen til å omfavne nye digitale løsninger svekkes med årene, sier Neergaard.

Instagram appellerer til jentene

Kvinner er generelt mer tilbøyelige til å ty til Facebook- eller Instagram-appen i ferien. 54 prosent av kvinnene sier de er på sosiale medier i ferien mot 44 prosent av mennene. Men Instagram ser ut til å slå best an blant jentene. 43 prosent av jentene krysser av for bildedelingsappen mot 36 prosent av gutta.

– I fare for å nøre opp under kjønns-stereotypier, så kan det virke som om Instagrams konsept med deling av bilder og generelt estetiske karakter har en noe mer feminin appell. Samtidig ser vi også at 14 prosent av gutta vil bruke Twitter, mens bare 6 prosent av jentene svarer det samme. Det kan være noe med Twitter som appellerer til kranglefanten i noen av oss mannfolka, avslutter Neergaard.

Om undersøkelsen:

Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 20-24. april 2016 gjennomført til sammen 1012 CAWI-intervjuer med personer 18-74 år

Erik Neergaard, Marketing Manager, Gule Sider

Mobil 481 09 920/ e-post erik.neergaard@eniro.no

Atle Hommersand, pressetalsmann for Gule Sider

Mobil 928 10 417 / e-post ah@nucleus.no

Enirokonsernet har 8 millioner ukentlige brukere som hver uke gjør 14 millioner søk. Konsernet har rundt 1600 ansatte, og opererer i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Polen. Selskapet er notert på Nasdaq Stockholm (ENRO) og har sitt hovedkontor i Stockholm. Mer om Eniro på enirogroup.com.