Fabeldyrene vender tilbake

1.6.2016 11:57 | Det Internasjonale Barnekunstmuseet

Utstilling og vernissage med 10 år gamle Eskild Hagemoen.

Et fabeldyr som er litt ekorn, litt øgle, litt løve, litt høne og litt bukk.

Lørdag 4 . juni åpner utstillingen «Fabeldyrene vender tilbake» med tegninger laget av Eskild Hagemoen. Vi ba Eskild fortelle litt om seg selv og hvordan alle de fantastiske tegningene han lager oppstår:

- Mitt navn er Eskild Hagemoen. Jeg er 10 år og jeg går i 4.klasse på Kastellet skole på Nordstrand i Oslo. På fritiden turner jeg, står på slalåm, men helst liker jeg å tegne. Jeg har likt å tegne helt siden jeg kunne holde i en blyant da jeg gikk i barnehagen.

Da jeg startet å tegne var jeg veldig inspirert av Øisteins blyant. Han tegner morsomme dyr ut i fra kruseduller og geometriske figurer Jeg har alle DVD filmene han har gitt ut. Da jeg begynte på skolen var jeg inspirert av Pokemon og andre japanske animasjonsfilmer. Jeg samlet Pokemon kort og var opptatt av de magiske kreftene de forskjellige figurene hadde. I de siste årene har jeg vært opptatt av Marvel-universet med amerikanske superhelter. Når jeg tegner er jeg opptatt av at jeg ikke skal kopiere inspirasjonskildene, men lage mine egne tolkninger av det jeg ser.

I utstillingen finner dere tegninger av dyr, fabeldyr og monstre. Når jeg tegner lager jeg en liten historie om vesenet jeg tegner inne i hodet mitt. Jeg bestemmer hva slags krefter og egenskaper vesenet har, hvor den lever og hva lags personlighet den har. I utstillingen har jeg skrevet litt om dette under hver tegning.

Jeg er ikke sikker på hva jeg ønsker å jobbe med når jeg blir voksen, men jeg har vurdert å bli animatør. Nå som er jeg er barn og har god fantasi lager jeg historier og utvikler figurer, når jeg blir voksen og har lært mer om data kan jeg lage filmer. Tiden får vise hva som skjer.

Da vi spurte ham om dyret vi ser i hovedbildet, svarte Eskild dette:

- Tegningen viser et fabeldyr som er litt ekorn, litt øgle, litt løve, litt høne og litt bukk.
Det som er bra med å stamme fra så mange dyr er at man tar med seg de beste egenskapene fra alle dyreartene. På denne måten blir man et superdyr som blir så sterk og mektig at man stiger opp fra den vanlige verden og inn i eventyrene. Dette fabeldyret har ingen andre superkrefter enn at det er veldig vakkert. Det er så vakkert at alle de andre fabeldyrene blir helt stumme av beundring. På den måten får den alltid viljen sin. Det er kanskje den beste superkraften man kan ha?

Program lørdag 4. juni

Markering / åpning kl 13.30.

Gratis inngang på museet fra kl 13.00-14.00.

Kunstneren vil være tilstede.

Utstillingen vises t.o.m. 21.8.2016

Hjertelig velkommen!

Kontaktperson; Angela Goldin, direktør ved Barnekunstmuseet; tel. 22691777 el. 90918247

www.barnekunst.no

post@barnekunst.no

Åpent; lørdag/søndag kl. 11-16 og tirsdag, onsdag, torsdag kl. 09.30-14.00

Et fabeldyr som er litt ekorn, litt øgle, litt løve, litt høne og litt bukk.
Eskild Hagemoen (10) Norge.

Det Internasjonale Barnekunstmuseet fyller 30 år - 1.oktober 201626.9.2016 08:00Pressemelding

Lørdag 1. oktober 2016 feirer Barnekunstmuseet i Oslo 30 års-jubileum og inviterer til bursdag med bla. trylleshow, ansiktsmaling, ballongklovn, hoppeslott, live musikk og kake! Det Internasjonale Barnekunstmuseet på Frøen i Oslo er livsverket etter filmkunstneren Rafael Goldin (1920-1994) og lege Alla Goldin (1938-2007). Barnekunstmuseets 3 grunnleggende funksjoner er: - å samle, bevare og formidle kunst laget av barn og unge i alderen 2-18 år. Videre er FNs barnekonvensjon viktige ledetråder for museet som både bidrar og aktualiserer til engasjement og debatt av betydning. Vi ser på barn og unges kunst som en levende del av folkekunsten og en viktig del av vår felles kulturelle arv. Museets samling fra mer enn 180 gjennom 30 år er internasjonal, og har både en geografisk og historisk bredde og er i stor grad tematisert rundt barns opplevelser av universielle temaer og områder som f. ekspl. humanitært arbeid, miljø, fornuftens økologi, natur, fremtid, drømmer, energi, sorg, kjærlighe