Få riktig fall med flislagt gulv

"Alt om flislegging" er oppslagsverket for proffe flisleggere, rådgivere og arkitekter. Nå er boka oppdatert i henhold til TEK17 og aktuelle standarder. Blant annet viser den hvordan du oppfyller nye regler for fall mot sluk, også med store fliser.
SINTEF Byggforsk og Norsk Byggkeramikkforening viser hvordan du planlegger og utfører flisarbeid og hvilke materialer du bør velge.

Keramiske fliser er svært populært på vegger og gulv, ute og inne. For at flisleggingen skal bli vellykket må man ha kunnskap om materialene, og sørge for at konstruksjonen under er riktig utført.

Alt om flislegging beskriver typiske bruksområder for fliser og gir anbefalinger ut fra produktene som fins på markedet. Boka viser også hvordan man bygger opp ulike konstruksjoner som skal flislegges. Den inneholder i tillegg en detaljert materialdel med spesifikasjoner og tekniske data for materialer som inngår i flislagte konstruksjoner.

Oppdatert etter TEK17

Viktige endringer i byggteknisk forskrift er innarbeidet i den reviderte utgaven av boka.

- Den vesentligste endringen fra TEK10 til TEK17 gjelder kravene til fallforhold på våtromsgulv, forteller seniorforsker i SINTEF, Arne Nesje.

TEK17 krever fall på̊ minimum 1:50 til sluk i et område på minst 0,8 meter ut fra sluket dersom dusjen er rett over sluket. Om dusjen ikke er rett over sluket, må det i tillegg være fall på minimum 1:50 fra og med dusjens nedslagsfelt og til sluket.

Store fliser

Det er også en økende trend med store fliser, som gjør at planleggere og utførende må tenke nytt.

- For å få til riktig fall i våtrom med store flisformater, kreves andre leggemønstre, legge- og setteteknikker, som beskrives i den reviderte utgaven av boka, sier Nesje.

Proffenes oppslagsverk

"Alt om flislegging" bygger på erfaringer fra SINTEF Byggforsks forskning og rådgivningsvirksomhet, løsninger i Bygggebransjens våtromsnorm og innspill fra Norsk Byggkeramikkforening. Boka er et oppslagsverk for arkitekter, rådgivere, entreprenører, håndverkere og selvbyggere. Den kan også være et nyttig verktøy for byggherrer og FDV-ansvarlige, og ikke minst for studenter og elever i videregående skole.

Alt om flislegging

Riktig fall mot sluk i våtrom. Kilde: Alt om flislegging