Få kvinner på toppen – men driver best!

8.3.2017 15:07 | Bisnode

Kvinner utgjør kun 16 prosent av alle topplederne i norske selskaper. Men de har gjennomsnittlig bedre resultater enn menn! Foto:Joner, til fri bruk for presse i forbindelse med denne saken.

Data- og analyseselskapet Bisnode har sett på kjønnsfordelingen blant topposisjonene hos alle norske aksjeselskaper, allmenne aksjeselskaper (ASA) og enkeltmannsforetak. Den viser at kjønnsfordelingen blant toppene er svært skjev med kun 16 prosent kvinnelige toppledere og bare 12,6 prosent styreledere. – Selv om vi har kjønnskvotering til styrene i norske bedrifter, viser våre tall at det er svært langt igjen før topposisjonene er likt fordelt mellom kvinner og menn, sier Kari Mette Almskog i Bisnode. Likevel leverer de kvinnelige lederne av aksjeselskaper gjennomsnittlig langt bedre resultater enn menn, med 12 prosent av omsetningen som overskudd.

Få kvinnelige eiere

Analysen til Bisnode viser også at norsk næringsliv i all hovedsak er eiet av menn. Kun 16,6 prosent av aksjeselskapene har kvinnelig hovedeier. – Hvis man ser på eierstrukturen i næringslivet, er det fristende å spørre seg om dette er noe av årsaken til at det er så få kvinner på toppen. Er det slik at mannlige eiere helst ansetter menn som toppledere, spør Almskog. – Men uansett er det nok ikke hele forklaringen. Kjønnsforskning viser jo at mange kvinner tar mindre risiko og også velger seg til andre yrker enn ledelse i næringslivet, sier hun.

Trives med smått?

Kvinner som driver enkeltmannsforetak er det flere av. Cirka 30 prosent av enkeltmannsforetakene drives av kvinner. ­– Enkeltmannsforetakene er ofte de minste bedriftene, at det er flere kvinner blant driverne av disse kan gi et bilde av at kvinner trives med å drive smått. Dette inntrykket forsterkes av at aksjeselskaper med kvinnelig hovedeier i gjennomsnitt er mindre og har en lavere omsetning enn selskaper eiet av menn. Kvinne-eide bedrifter står for kun 13 prosent av den totale inntekten blant aksjeselskapene, sier direktør Almskog i Bisnode, som tilføyer: – Samtidig kan det gi håp for framtiden. Alle bedrifter har jo vært små en gang!

Kari Mette Berg Almskog
Direktør Forretningsutvikling & Løsningssalg