Bellona

Få FrP ut av olje- og energidepartementet

Del
Regjeringens ferske erklæring er fortsatt tekst og ord som må utformes i det daglige. Noe er bra, noe er langt dårligere. Men det umiddelbart beste klimatiltaket er å flytte olje- og energidepartementet ut av FrPs grep, mener Bellona.

– Heldigvis fremheves klima og miljø som ett av fire hovedsatsingsområder for firepartiregjeringen. Nå må de levere på det, sier daglig leder i Bellona, Frederic Hauge.

Bellona er glad for at vi har fått gjennomslag for en ny «Klimakur» og en helhetlig og sektorvis gjennomgang av tiltak for å nå klimamålene.

Den nye regjeringen har som mål å kutte minst 45 prosent klimautslipp i ikke-kvotepliktig sektor, som hovedsakelig betyr bygg, transport, jordbruk og avfall.

 – Det er bra at regjeringen er tydelig på at de vil ta kuttene i Norge, og ikke gjennom kvotekjøp. Men det er mye utredninger, planer og forbehold, sier Frederic Hauge.

Den svarte samvittigheten

Regjeringens erklæring viser liten vilje til å sette bremsen på for de tøylesløse konsesjonsrundene på norsk sokkel.

– Det er fullstendig uforståelig når vi vet at Norge må omstilles bort fra oljen, og rekorden i antall TFO-tildelinger denne uken kaster mørke skygger over Regjeringens arbeid.

De tar heller ikke innover seg kritikken som kom fram i Riksrevisjonens gjennomgang av Petroleumstilsynet:

– Goliat-saken viser at det er i ferd med å utvikle seg en ukultur som må ryddes opp i, sier Hauge.

Nå vil han ha slutt på at Fremskrittspartiet har olje- og energiministeren, som han sier har påvirket departementet på en uheldig måte:

– Dersom KrF kan bidra til det, så gjør de en vesentlig forskjell her og nå, sier Hauge.

Trafikkaos

Hauge mener det er helt riktig å frede elbilfordelene. Men han er kritisk til at drivstoffavgiftene ikke skal opp:

– Fossildrevne biler skaper både klimautslipp og alvorlig luftforurensning. Regjeringen tar ikke innover seg at hver fossilbil koster det norsk samfunnet 17.000 kroner årlig i helseutgifter, sier Hauge.

Regjeringen foreslår å trappe opp bruken av biodrivstoff i veitrafikken, fra 20 prosent i 2020 til 40 prosent i 2030. Samtidig spesifiserer Granavolden-plattformen at nasjonale tiltak skal «ikke bidra til flytting av utslipp eller til økte globale utslipp». Dette henger ikke på greip, sier Hauge.

– Halvparten av biodieselen vi benytter er basert på palmeolje. Vi kan godt ønske oss bort fra dette, men det vil ta tiår før vi er i nærheten av å produsere slike mengder med ikke-palmeoljebasert biodiesel. I mellomtiden bidrar satsingen til økte utslipp globalt, stikk i strid med plattformen. I stedet for å satse fullt på elektrifisering skal vi fylle regnskog på tanken på biler vi ønsker å kvitte oss med, sier Hauge.

Feil fokus på fossilfri plast

Regjeringen ønsker nå å ta initiativ til en bransjeavtale om fossilfri plast.

– Det er uheldig at regjeringen legger fokuset på utfasing av fossilfri plast når hovedproblemet med plast er forsøpling, ikke klimagassutslipp. Det spiller ingen rolle for hvalen om plasten i magen er fossil eller fornybar – begge deler er like dødelig, sier Hauge.

– Såkalt bionedbrytbar plast løser heller ikke problemet, da denne ikke er nedbrytbar i naturen. Det er tydelig at regjeringen har sittet i granskogen og ikke fått med seg Miljødirektoratets siste rapport, som påpeker nettopp dette. Regjeringen burde i første runde heller fokusert på sirkulærøkonomi og resirkulert plast med design for gjenvinning, da dette faktisk vil bidra til å få plasten ut av havet, sier Hauge.

Sjø-satsingen som må på plass

Både utslippsfrie havner og 50% kutt fra sjøfart og fiske er gode mål som er i henhold til anbefalingene fra 1,5-graders-rapporten til FN.

Begge målene krever utbygging av infrastuktur for elektrisitet og fornybar energi, ikke bare i enkelte havner, men faktisk langs hele kysten!

– Vi har ikke sette tilstrekkelige tiltak fra regjeringens side for å oppnå målene fra den forrige regjeringserklæringen. Nå må det virkelig satses på for at dette skal bli troverdig, sier Hauge.

Må ikke CCS-snuble

Regjeringen er fortsatt svært uklare på ambisjonene for karbonfangst og –lagring.

– Vi må ha minst på plass de to fangstanleggene for CO2 som er under planlegging i Oslo og i Brevik i Telemark, sier Hauge.

– Karbonfangst her hjemme vil ikke bare bli et løft for Norges klimapolitikk. Svenskene ser til Norge for å lagre CO2 fra sin industri. Tyskerne er i ferd med å utrede muligheten for karbonfangst i sin industri. Et europeisk CO2-lager på norsk sokkel kan få enorm betydning for EUs klimapolitikk. Derfor kan vi ikke snuble på oppløpssiden, sier Hauge.

Kontakter

Om Bellona

Bellona
Bellona
Vulkan 11
0178 Oslo

23 23 46 00http://www.bellona.no

Miljøstiftelsen Bellona er en uavhengig ideell stiftelse som arbeider for å løse verdens klimautfordringer blant annet gjennom å identifisere og gjennomføre bærekraftige klimaløsninger. Vi arbeider med økt økologisk forståelse og vern av natur, miljø og helse. Bellona er engasjert i de viktigste nasjonale og internasjonale miljøspørsmål i verden i dag.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye