F-35s første testflygning med våpen

Norges nye jagerfly gjennomfører første bevæpnede flygning

FORT WORTH, Texas, 22. januar 2012 – F-35 gjennomførte i går sin første testflygning med utvendige våpen. Testflygningen ble gjennomført av et F-35A ved Edwards Air Force Base i California. Det er denne versjonen av F-35 Norge skal kjøpe.

Våpenlasten inkluderte to AIM-9x luft-til-luft missiler på de utvendige vingestasjonene. I tillegg fraktet flyet to fjernstyrte bomber av typen GBU-31 og to avanserte luft-til-luft missiler av typen AIM-120 inne i flykroppen. Ingen våpen ble avfyrt under flygningen.

F-35 er utviklet for å kunne frakte over 8000 kilo fordelt på 10 våpenstasjoner. Fire av disse er lokalisert inne i flykroppen for å oppnå maksimal stealth, mens hver vinge også har tre våpenstasjoner.

Se vår hjemmeside for ytterligere informasjon:

Lockheed Martin er et globalt forsvarsselskap med hovedkvarter i Bethesda, Maryland, USA. Selskap har 132.000 ansatte på verdensbasis og er involvert i forskning, design, utvikling, produksjon, integrering og drift av avanserte teknologiske systemer, produkter og tjenester. Selskapet rapporterte i 2010 en omsetning på 45,8 milliarder USD.

Fotografier: Lockheed Martin, Paul Weatherman
Fotografier: Lockheed Martin, Paul Weatherman