Extra åpner Norges første ubetjente døgnåpne butikk
Når de ansatte går hjem klokken 23.00 i kveld, overtar teknologien i det som blir Norges første helautomatiske og døgnåpne dagligvarebutikk. Dette vil gjøre det mulig for kundene å handle melk, brød og pålegg til alle døgnets tider.
– Med 1,7 millioner medeiere, må vi hele tiden følge med på hva som skjer og tilpasse oss utviklingen i samfunnet. Coop har alltid vært i forkant med tanke på bruk av teknologi i dagligvarebransjen, derfor er det naturlig for oss å teste ut dette konseptet nå, sier Christian Hoel som leder Extra-kjeden i Coop.
Extra-butikken vil fremstå som en ordinær dagligvarebutikk, med ansatte på jobb frem til klokken 23 på kvelden. Etter det tar teknologien over. Kundene må identifisere seg ved hjelp av BankID og laste ned CoopKey-appen på mobiltelefonen, når de låser seg inn i butikken. Deretter vil man kunne handle som normalt, før man selv sjekker ut varene og betaler i en ubetjent kasse
- Aera og andre leverandører har gitt oss plattformen og mulighetene til å realisere dette og vi kommer til å lansere flere viktige kundevendte løsninger fremover, konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop Norge.
Butikken er fullspekket med nytt og innovativt sikkerhetsutstyr som skal iverata sikkerheten både på dagen og kvelden for kundene. Kameraene vil registrere unormal aktivitet og vekter blir varslet. Det vil også være «hjelp knapper» i butikken slik at kunder kan komme i kontakt med vekter.
Om butikken blir en suksess, utelukker ikke Coop Norge at de vil åpne flere slike butikker rundt om i landet.
– Vi gjør dette for at kundene våre skal kunne handle raskt og effektivt når det passer dem. Mange jobber skift,og disse vil nå få mulighet til å handle på vei hjem. Samtidig ser vi at økt bruk av teknologi kan bidra til å holde liv i nærbutikker på steder hvor det ellers har vært vanskelig å få lønnsomhet, sier Stokke.
Utviklingen i dagligvarebransjen har vært enorm når det gjelder apper, personlige rabattkuponger- og lojalitetsprogrammer.
– Coop har en historie for være innovative. Vi var blant annet først ute med selvbetjente butikker for 70 år siden og vi var først ute med selvskanningskasser. Tidligere har vi testet og tatt i bruk teknologi som elektronisk medlemsregistrering, håndskanning og ShopExpress, sier Stokke.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
Coop Prinsessestang tilbakekalles på grunn av feilmerking29.1.2024 16:57:24 CET | Pressemelding
Coop kaller tilbake Coop Prinsessestang 350g. Produktet er merket med feil etikett. Bakverket inneholder melk og hasselnøtt, men det framkommer ikke. Produktet er nå fjernet fra butikkene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom