Extra åpner Norges første ubetjente døgnåpne butikk

I kveld åpner Coops lavpriskjede Extra Norges første ubetjente døgnåpne dagligvarebutikk i Bogstadveien i Oslo.

- Nå gir vi nøkkelen til kundene våre, sier Christian Hoel, kjededirektør i Extra. Foto: Coop.

Når de ansatte går hjem klokken 23.00 i kveld, overtar teknologien i det som blir Norges første helautomatiske og døgnåpne dagligvarebutikk. Dette vil gjøre det mulig for kundene å handle melk, brød og pålegg til alle døgnets tider.

– Med 1,7 millioner medeiere, må vi hele tiden følge med på hva som skjer og tilpasse oss utviklingen i samfunnet. Coop har alltid vært i forkant med tanke på bruk av teknologi i dagligvarebransjen, derfor er det naturlig for oss å teste ut dette konseptet nå, sier Christian Hoel som leder Extra-kjeden i Coop.

Extra-butikken vil fremstå som en ordinær dagligvarebutikk, med ansatte på jobb frem til klokken 23 på kvelden. Etter det tar teknologien over. Kundene må identifisere seg ved hjelp av BankID og laste ned CoopKey-appen på mobiltelefonen, når de låser seg inn i butikken. Deretter vil man kunne handle som normalt, før man selv sjekker ut varene og betaler i en ubetjent kasse

- Aera og andre leverandører har gitt oss plattformen og mulighetene til å realisere dette og vi kommer til å lansere flere viktige kundevendte løsninger fremover, konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop Norge.

Butikken er fullspekket med nytt og innovativt sikkerhetsutstyr som skal iverata sikkerheten både på dagen og kvelden for kundene. Kameraene vil registrere unormal aktivitet og vekter blir varslet. Det vil også være «hjelp knapper» i butikken slik at kunder kan komme i kontakt med vekter.

Om butikken blir en suksess, utelukker ikke Coop Norge at de vil åpne flere slike butikker rundt om i landet.

– Vi gjør dette for at kundene våre skal kunne handle raskt og effektivt når det passer dem. Mange jobber skift,og disse vil nå få mulighet til å handle på vei hjem. Samtidig ser vi at økt bruk av teknologi kan bidra til å holde liv i nærbutikker på steder hvor det ellers har vært vanskelig å få lønnsomhet, sier Stokke.

Utviklingen i dagligvarebransjen har vært enorm når det gjelder apper, personlige rabattkuponger- og lojalitetsprogrammer.

– Coop har en historie for være innovative. Vi var blant annet først ute med selvbetjente butikker for 70 år siden og vi var først ute med selvskanningskasser. Tidligere har vi testet og tatt i bruk teknologi som elektronisk medlemsregistrering, håndskanning og ShopExpress, sier Stokke.

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag 1,7 millioner medlemmer/medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.

Venter eksplosjon i salget av grillmat24.7.2019 08:00:00 CESTPressemelding

Aldri har grillmaten vært sunnere. Laks, ørret, kylling og scampi er alle på topplista over grillprodukter det selges mest av i Coops dagligvarebutikker. I tillegg har salget av vegetarburgere doblet seg. - Aldri før har vel grillmaten vært sunnere, sier kommunikasjonsjef Harald Kristiansen i Coop Norge. Grillkongene i Norge er fortsatt ganske tradisjonelle med grillfilet, grillribbe og sommerkoteletter som sikre klassikere, sammen med hamburger- og pølsebrød. - Men det er overraskende og gledelig at stadig flere og flere legger sunne produkter som fisk og kylling på grillen, sier Harald Kristiansen i Coop Norge. Burgere og pølser er fortsatt sikre vinnere, men fordi utvalget av ulike produkter er blitt større, forsvinner de fra topp 10-listen. Et produkt i kraftig vekst er Coops vegetarburgere. Disse ble lansert for tre år siden som en del av produktserien Coop Vegetardag, som har blitt ytterligere utvidet foran årets grillsesong. - Så langt i sommer har kundene våre, som er de som ei

Flere norske menn enn kvinner ser det norske kvinnelandslaget kjempe om gull i Frankrike17.6.2019 10:43:07 CESTPressemelding

Halvparten av norske menn benker seg foran TV-en for å heie frem våre beste kvinner i det pågående fotball-VM i Frankrike. Det viser en undersøkelse utført av Norstat på vegne av Toppserie-sponsor Coop Prix ved oppstarten av gruppespillet. Likevel viser samme undersøkelse at det er en gjennomgående lav kjennskap til den hjemlige Toppserien og spillerne på landslaget. Coop Prix-sjef Ingjerd Vestengen vil nå slå et slag for å ta engasjementet rundt VM-sluttspillet videre til den norske Toppserien.