EVRY og GSN i Nederland inngår en strategisk ATM-avtale

(Oslo, 4. juli 2018) EVRY har inngått en endelig avtale med Geldservice Nederland B.V (GSN), et selskap som er et joint venture av de tre største bankene i Nederland. Avtalen for minibanktjenester (ATM) løper i fem år og representerer en kontraktsverdi på mer enn NOK 500 millioner.

Gjennom dette partnerskapet vil EVRY levere tjenester for transaksjonsbehandling basert på sin ATM-plattform og moderne teknologi som forbedrer GSNs evne til å drive en effektiv og pålitelig tjeneste i Nederland.

GSN er et joint venture mellom ABN AMRO Bank, ING Bank og Rabobank. GSNs nåværende, overordnede fokus er behandling og distribusjon av kontanter i Nederland. Når de nye tjenestene er implementert, vil GSN imidlertid være ansvarlig for alle kontantrelaterte tjenestene som tilbys av bankene, med et direkte mål å sikre fremtidig tilgjengelighet, tilgang og trygghet for kontanter i Nederland på en effektiv måte.

"De siste årene har det vært en nedgang i bruk av kontanter i Nederland, men kontanter vil forbli avgjørende i overskuelig fremtid. Vi er glade for å jobbe sammen med EVRY for å levere på vår visjon der penger fortsatt er tilgjengelig for alle," sier Geert Eikelboom, CEO for GSN. "EVRYs kompetanse og erfaring vil spille en viktig rolle i å realisere denne visjonen og levere et optimalisert og sikkert nettverk i Nederland, selv innenfor utfordrende rammer i et samfunn hvor kontanter brukes mindre og mindre.”

"Vi ser en økende interesse blant banker over hele Europa for å redusere kostnadene ved å håndtere kontanter. Samtidig trenger de å forbedre sine tjenester og gi kundene større komfort. GSN har som mål å sikre at kontanter er tilgjengelige og håndteres kostnadseffektivt, slik at forbrukere og bedrifter kan ta ut og sette in kontanter på en sikker måte. EVRY er en av de få leverandørene i verden som tilbyr en fullverdig ATM-pooling løsning, og vi er glade for at GSN har gitt oss sin tillit ved å inngå denne avtalen", sier Björn Ivroth, konsernsjef i EVRY.

EVRY tilbyr et bredt spekter av minibanktjenester basert på leverandøruavhengig programvare. Selskapets tjenester er fullt integrert med nasjonale og internasjonale kortnettverk som Visa, Mastercard, American Express og Diners Club International. EVRY har lang erfaring fra å jobbe i et digitalt modent marked, og er markedsledende på håndtering av minibanker i Norden. EVRY forvalter og leverer nå minibanktjenester for omlag 80 prosent av det skandinaviske markedet, og i 11 land i Europa.

Om avtalen
EVRY vil benytte sin nordiske kompetanse og kapasitet til å levere programvare, transaksjonsbehandling og drift av minibankene. Avtalen ble vunnet i sterk konkurranse fra globale leverandører. Kontrakten løper i fem år med mulighet for forlengelse i ytterligere tre år, og representerer en estimert kontraktsverdi på mer enn NOK 500 millioner for de første 5 årene.

Kontaktpersoner:

Viola Hellström, VP Communications, Financial Services EVRY, tlf. + 46 73 708 1727
Julius van Dongen, Edelman Communications, GSN, julius.vandongen@edelman.com

Om GSN
GSN har siden 2011 vært ansvarlig for innsamling, kontanthåndtering, behandling og distribusjon av mynt og sedler på vegne av sine grunnleggere (ABN AMRO Bank, ING og Rabobank). For å møte fremtidige krav, er det neste logiske steget en utvidelse av dette samarbeidet som omfatter ansvar for hele nettverket av minibanker på vegne av de tre bankene og andre kunder som ønsker å benytte seg av disse tjenestene.

Målet med dette samarbeidet er å opprettholde et optimalt og sikkert nettverk av minibanker for fremtiden. Dette innebærer å sikre god tilgjengelighet av sedler på en sikker og rimelig måte, selv i tider med fallende bruk.

I begynnelsen av 2019 vil GSN starte migreringen av ATM-nettverket i Nederland. Ved utgangen av 2020 vil et optimalisert nasjonalt nettverk av minibanker være i drift, for å sikre at kontanter også er trygge, tilgjengelige og håndteres kostnadseffektivt på lang sikt.

Keywords

About EVRY

EVRY er et ledende nordisk IT-service og programvareselskap med mer enn 10.000 kunder i både privat og offentlig sektor. Mer enn fem millioner mennesker i Norden bruker daglig løsninger levert av EVRY. Gjennom en sterk lokal tilstedeværelse med dyp teknisk og forretningsmessig innsikt, er EVRY en drivkraft for kundeinnovasjon og fornyelse. EVRY omsatte for 12,6 milliarder kroner i 2017 og har ca 8 500 ansatte i ni land. Hovedkontoret ligger på Fornebu utenfor Oslo, og aksjene er notert på Oslo Børs’ hovedliste. www.evry.com.

Subscribe to releases from EVRY

Subscribe to all the latest releases from EVRY by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.

Latest releases from EVRY