EVRY og Aktia Bank i Finland inngår kortavtale på 150 millioner kroner

(Oslo, 2. oktober 2017) EVRY har inngått en avtale med den finske banken Aktia om å levere hele verdikjeden for kortbetaling. Som en del av avtalen vil EVRY levere virtuelle bank- og kredittkort for den digitale lommeboken Aktia Wallet.
Christer Jonsson, SVP Card, Financial Services EVRY

Avtalen, som strekker seg over fem år, ble vunnet i sterk konkurranse med andre teknologi-tilbydere. EVRY skal levere alt fra fysiske bank- og kredittkort til digitale kortbetalinger og relaterte tjenester som kortadministrasjon, autorisasjonsprosesser, transaksjonsovervåking og sikkerhetsløsninger som avdekker og avverger svindelforsøk.

Gjennom avtalen vil EVRY støtte Aktias satsing på virtuelle betalingskort i mobiltelefoner. Med Aktias digitale lommebok, Aktia Wallet, kan bankens kunder gjøre raske, enkle og sikre digitale betalinger på tvers av enheter og kanaler - online, i mobil-app og kontaktløst i butikk.

EVRYs kortløsninger er allerede i bruk hos over 100 kortutsteder i Skandinavia og UK. Aktia Bank blir en av de første kundene som tar i bruk EVRY sin nye programvare for digitalisering av kort i mobile enheter. Kortet vil bli utstedt i sanntid, og kunden kan umiddelbart betale med mobiltelefonen i alle betalingsterminaler som er åpnet for kontaktløs betaling verden over.

– Aktia forbedrer kontinuerlig sine finansielle tjenester, produkter og tilgjengeligheten for disse. Vi har derfor behov for en samarbeidspartner som ligger i tet på utviklingen av kort- og betalingsløsninger, med innovative og stabile tjenester. Vi jobber hardt for å tilby nye løsninger som forenkler kundenes hverdagsøkonomi, og samarbeidet med EVRY vil bidra til å skyte fart på denne utviklingen. Bredden i EVRYs leveranser gjør at vi kun trenger å forholde oss til én samarbeidspartner på kortområdet, sier Anton Tulikoura, Director Loans and Cards in Aktia Bank.

– Aktia er en svært viktig kunde for EVRY, og vi er stolte over fornyet tillit. Vi utvider nå vårt eksisterende samarbeid med Aktia med økt fokus på nye og innovative tjenester. Betaling skal være enkelt, raskt og sikkert. Denne avtalen vil forenkle Aktias arbeid og gi bankens kunder nettopp dette. Digitaliseringen og nye aktører i markedet stiller stadig strengere krav til personifiserte og kundetilpassede løsninger. Her skal vi bidra med vår spisskompetanse og skape digitale fortrinn for Aktia, sier Christer Jonsson SVP Card i EVRY Financial Services.

– EVRY har gjennom mange år opparbeidet en unik posisjon som samarbeidspartner til banksektoren. Denne avtalen styrker vår posisjon i det finske markedet, som er strategisk viktig for oss. Avtalen med Aktia er nok en bekreftelse på at vårt tilbud er attraktivt, og vi ser frem til et fortsatt godt samarbeid i årene fremover, sier Wiljar Nesse, EVP EVRY Financial Services.

EVRY har markedets mest komplette tjenesteportefølje på kortområdet, og står for leveranser til flere enn 100 kortutstedere i 12 land. EVRY håndterer opptil 250 korttransaksjoner i sekundet og utsteder cirka 25 millioner kort i året. EVRY overvåker årlig over én milliard korttransaksjoner fra hele verden for å avdekke og avverge svindelforsøk.

Kontaktpersoner
Viola Hellström, VP Communications Financial Services, EVRY, tel: + 46 73 708 1727
Anton Tulikoura, Director Loans and Cards, Aktia Bank, tel: +358 40 731 3901

Om Aktia
Aktia tilbyr et bredt utvalg av løsninger innen bank, forsikring og eiendomsformidling. Selskapets virksomhet er konsentrert rundt kystområdet og vekstsentrene i landet. Aktias cirka 380 000 kunder betjenes av omlag 1000 ansatte fordelt på 45 kontorer, samt via nett og telefon. Aktia er notert på Nasdaq Helsinki Oy. Mer informasjon på www.aktia.com.

Christer Jonsson, SVP Card, Financial Services EVRY
Wiljar Nesse, EVP Financial Services EVRY

EVRY er et ledende nordisk IT-tjeneste og programvareselskap med mer enn 10 000 kunder i privat og offentlig sektor. Over fem millioner mennesker i Norden bruker daglig løsninger levert av EVRY. Gjennom en sterk lokal tilstedeværelse med dyp teknologisk og forretningsmessig innsikt er EVRY en pådriver i kundenes innovasjon og fornyelse. EVRY hadde i 2016 en omsetning på NOK 12,2 milliarder og 8 500 ansatte i 9 land. Hovedkontoret ligger på Fornebu utenfor Oslo, og selskapets aksjer er notert på Oslo Børs. www.evry.com.