EVRY kjøper It Nor og styrker posisjonen som Norges ledende ERP-miljø

9.5.2016 07:00 | EVRY

EVRY har inngått avtale om kjøp av It Nor, leverandør av UNIT4 forretningssystem. Med oppkjøpet har EVRY som mål å ta en ledende posisjon også i privat sektor i Norge og Sverige med UNIT4-produkter (tidl. Agresso).

Kolbjørn Haarr, konserndirektør EVRY

It Nor har hatt en årlig vekst på over 20 prosent siden 2007 og har til sammen 8 Gaselle-utnevnelser i Dagens Næringsliv. Det siste året var omsetningsveksten på hele 37%.

«Som del av EVRY får vi tilgang til et unikt kompetansemiljø og kan tilby kundene et større og mer skalerbart leveranseapparat. I sum blir dette en uslåelig kombinasjon», sier Anders Reitan, administrerende direktør i It Nor.

It Nor-selskapene har 170 kunder i Norge og Sverige, hovedsakelig i privat sektor. Hovedkontoret med 40 ansatte ligger i Trondheim, og selskapet har også kontorer i Lillestrøm og Stockholm. It Nor leverer hele produktporteføljen til UNIT4, i tillegg til lønn- og regnskapstjenester samt applikasjonsdrift.

EVRY hadde før oppkjøpet ca 400 kunder og 200 medarbeidere i Oslo og Bergen innen UNIT 4, som del av et samlet konsulentmiljø på over 1000 i Norge. Dette inkluderer en betydelig markedsandel i offentlig sektor i Norge. EVRY har det siste året også bygget opp en sterk posisjon som leverandør til bank- og forsikringsbransjen. Med oppkjøpet av It Nor får EVRY også et solid fotfeste innen tjenesteytende og prosjektorienterte virksomheter. EVRY vil med dette oppkjøpet også kunne levere SaaS-baserte lønn- og regnskapstjenester på Unit4-plattformen.

«Vår ambisjon er fortsatt vekst innen leveranse av forretningssystemene UNIT4, ORACLE og SAP. Oppkjøpet av It Nor er en del av denne strategien», sier Kolbjørn Haarr, konserndirektør EVRY Norge.

«EVRY har Norges største ERP-miljø som arbeider tett med kundene for å finne optimale løsninger for hver enkelt virksomhet. Med et stort miljø kan vi tilby så vel fleksibilitet og skalerbarhet som raske og effektive leveranser. Kundene våre har ulike behov, og vi kan levere det som passer den enkelte best – enten det er tradisjonelle leveranser eller BPO/SaaS-baserte tjenester.»

EVRY overtar 100 prosent av alle aksjene i IT Nor 1. juni og integrasjonen av de to selskapene starter umiddelbart etterpå.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt

EVRY er Nordens ledende IT-konsern og en totalleverandør med sterk lokal tilstedeværelse i 50 nordiske byer. Gjennom høy bransje- og teknologikompetanse skaper EVRY merverdi til det beste for kundene og bidrar til å utvikle fremtidens informasjonssamfunn. Konsernet har om lag 10 000 ansatte og en årlig omsetning på ca 13 milliarder kroner.

Kolbjørn Haarr, konserndirektør EVRY

EVRY er et ledende nordisk IT-selskap med mer enn 10 000 kunder i privat og offentlig sektor. Over fem millioner mennesker i Norden bruker daglig løsninger levert av EVRY. Gjennom en sterk lokal tilstedeværelse med dyp teknologisk og forretningsmessig innsikt er EVRY en pådriver i kundenes innovasjon og fornyelse. EVRY hadde i 2016 en omsetning på NOK 12,2 milliarder og om lag  8 500 ansatte i 9 land. Hovedkontoret ligger på Fornebu utenfor Oslo og selskapets aksjer er notert på hovedlisten på Oslo Børs. www.evry.com.