EVRY inngår nytt partnerskap med Bankgirot

Bankgirots nye samarbeid med EVRY omfatter outsourcing av IT-driften. Partnerskapet skal muliggjøre en dynamisk leveringsorganisasjon og modernisering av den tekniske infrastrukturen.

Avtalen innebærer at EVRY tar ansvar for plattformdriften og leverer tjenester som tilfredsstiller Bankgirots levering av sikre og effektive betalinger.

«Vi er glade for at Bankgirot har vist oss tillit til å inngå avtalen. Bankgirot har er sterk posisjon på betalingsmarkedet i Sverige, og denne avtalen gjør det mulig for oss til sammen å intensivere arbeidet med å effektivisere plattformsdriften», sier konsernsjef Per Hove i EVRY.

Bankgirot har i nesten 60 år garantert og digitalisert det svenske betalingsmarkedet og formidler om lag 6 millioner transaksjoner verdt SEK 68 milliarder kroner daglig. Selskapet har tidligere utviklet mange vellykkede finansielle tjenester som Autogiro, e-faktura og "Real-Time Payments" (BIR) som muliggjør Swish.

«Med EVRY får vi en partner med dyp teknisk og forretningsmessig innsikt som kan bidra sterkt når det gjelder kvalitet og effektivitet». Det sier adm. direktør Jeanette Jäger i Bankgirot.

Kontrakten med Bankgirot ble vunnet i sterk internasjonal konkurranse, noe som viser at EVRY har høy kompetanse og konkurransedyktige løsninger som tilfredsstiller kundenes behov for å effektivisere samfunnskritisk betalingsinfrastruktur.

Avtalen har en samlet verdi på om lag SEK 700 millioner kroner og gjelder for en periode på 7 år fra 10. desember 2018. I tillegg har Bankgirot en opsjon på å fornye avtalen for ytterligere 2 + 2 år. Avtalen med Bankgirot innebærer også at et 30-talls ansatte blir tilbudt ansettelse hos EVRY.

EVRY er et ledende nordisk IT-tjeneste og programvareselskap med mer enn 10 000 kunder i privat og offentlig sektor. Over fem millioner mennesker i Norden bruker daglig løsninger levert av EVRY. Gjennom en sterk lokal tilstedeværelse med dyp teknologisk og forretningsmessig innsikt er EVRY en pådriver i kundenes innovasjon og fornyelse. EVRY hadde i 2017 en omsetning på NOK 12,6 milliarder og 8 500 ansatte i 9 land. Hovedkontoret ligger på Fornebu utenfor Oslo og selskapets aksjer er notert på Oslo Børs. www.evry.com.

Om Bankgirot

Bankgirot er Sveriges mest erfarne fintech-selskap. Vi er et svensk clearinghus med nesten 60 års erfaring med å levere markedsledende finansiell infrastruktur. Hver dag går 6 millioner transaksjoner eller SEK 68 milliarder kroner gjennom Bankgirots betalingssystem. Våre 240 ansatte utvikler Bankgiro-systemet, Real-Time Payments og PKI Services. Bankgirots system muliggjør blant annet Swish, Autogiro og elektronisk identifikasjon. Vi garanterer og digitaliserer det svenske betalingsmarkedet med tillatelse fra Finansinspektionen.