Eventyrernes mest minneverdige turer

Aleksander Gamme og 15 andre eventyrere forteller om turen de husker spesielt godt, og som de i etterkant forsto at markerte en milepæl i livene deres.

Aleksander Gamme (foto: Tor André Fløtre), Turen jeg aldri glemmer.

Aleksander Gamme er en av landets mest profilerte og allsidige eventyrere, med flere egne bokutgivelser bak seg. I boka Turen jeg aldri glemmer åpnes det opp for andre glade skribenter, kjente og litt mindre kjente, som har oppsøkt eller havnet i en situasjon som aldri vil bli glemt.

Noen reiste langt for å danse med pingviner i Antarktis, sykle fra landsby til landsby i Himalaya eller jakte i høyfjellet i Kirgisistan. Andre fant sitt uforglemmelige øyeblikk i Norge, da de besteg Stetind eller prøvde fiskelykken i grensetraktene mot Sverige. For ikke å snakke om hun som oppfylte sin drøm om lange turer på hesteryggen til tross for alvorlig sykdom, eller om de to som sa opp jobbene sine og solgte leiligheten for å gå Norge på langs.

Med: Aleksander Gamme (redaktør), Johnny Haglund, Ralph Høibakk, Per Roger Lauritzen, Robert Mosen, Matilde Jacobsen, Aleksander Myklebust, Lars Nessa, Lars Ringnes, Gro Jeanette Nilsen, Gjermund Thorson Nordskar, Kristin Folsland Olsen, Birgit Ryningen, Vibeke Thiblin, Ole Kristian Rønningen og Håkon Vang Aas.

Aleksander Gamme (foto: Tor André Fløtre), Turen jeg aldri glemmer.
Aleksander Gamme. Foto@Tor André Fløtre.
Turen jeg aldri glemmer, av Aleksander Gamme m.fl.