Evenes, Lier og Stavanger

Tre kommuner står igjen i finalen i kåringen av «Årets friluftslivskommune 2015»: Evenes, Lier og Stavanger. Hvem av de tre som vinner, og hvem som blir nr. to og tre, avsløres 1. desember på Oppdal.

Juryen bestod av (fra venstre) Berit Lein fra Miljødirektoratet, Steinar Saghaug fra Friluftsrådenes Landsforbund, Helene Bugge fra Bad, Park og Idrett, Dag Kaas fra Norsk Friluftsliv (leder av juryen) og Steinar Storelv fra KS.

Ny deltakerrekord: Det var mange sterke kandidater blant de 56 kommunene som hadde meldt seg på i konkurransen om tittelen «Årets friluftslivskommune 2015», og hele 17 av 19 norske fylker var representert.

– Juryen har hatt en krevende oppgave med mange sterke kandidater. Vi har gått gjennom et omfattende materiale og sett at det er gjort et imponerende friluftslivsarbeid rundt om i mange kommuner i Friluftslivets år. Det har derfor vært vanskelig å velge mellom mange gode kandidater, men juryen har kommet fram til tre verdige finalister, sier Dag Kaas, styreleder i Norsk Friluftsliv og leder av juryen.

Vinneren kåres 1. desember
Nå står kun de tre toppkandidatene Evenes kommune, Lier kommune og Stavanger kommune igjen i finalen. Hvilken av de tre kommunene som tar første, andre og tredjeplass, offentliggjøres først under prisutdelingen 1. desember på avslutnings-/oppfølgingskonferansen for Friluftslivets år på Oppdal 1. og 2. desember. Det er direktør i Miljødirektoratet Ellen Hambro som vil stå for selve prisutdelingen.

Kommuner preget av friluftsliv
– Disse tre kommunene har vært ekstra aktive i forbindelse med Friluftslivets år 2015. De har en bevisst satsing på friluftsliv, som helt tydelig preger måten kommunene tenker på. Dette ser vi både gjennom plandokumenter, egne tiltak og samarbeid med friluftslivsorganisasjonene. De har blant annet fulgt opp kravene som ligger i vedtaket om å være en Friluftslivets år kommune på en god måte, sier Kaas.

Dette er fjerde gang konkurransen om tittelen «Årets friluftslivskommune» arrangeres i regi av Norsk Friluftsliv og Friluftsrådenes Landsforbund.  Formålet med konkurransen er å få økt fokus på friluftsliv og inspirere kommunene til større innsats for friluftslivet. For å kunne være med i konkurransen måtte kommunen først ha gjort vedtak om å bli en Friluftslivets år kommune, noe som hele 123 kommuner gjorde i 2015.