Europris

Europris-ekspert: Vent med å plante til nattefrosten er over

Vårens første vårtegn er her, og vi er klare til å bevege oss ut i hagen eller på balkongen. Europris arrangerer hagefestival i uke 17, 18 og 19 i alle sine 252 butikker i hele landet, men Helen Fredholm, hageekspert for Europris, anbefaler å vente med beplanting til faren for nattefrost er over.

Foto: Europris
Ikke plant for tidlig: Selv om grønne planter kan være prikken over i'en, er det viktig å ikke plante for tidlig. Foto: Europris

Etter flere kalde måneder, vet vi hvor mye uteplassen vil bety for oss. Ofte skal det bare små tilpasninger til for å utnytte plassen og gi rom for hygge. Hygge er helt sentralt i den norske kulturen, og vi hygger oss året rundt. Etter å ha pakket oss inn i myke pledd innendørs gjennom hele mørketiden, er det nå tid for å flytte ut og hygge oss ute, - gjerne også nå med et pledd på sene sommerkvelder.

Det blir tidlige morgener med kaffekoppen til sene kvelder med festligheter utendørs. I den grad været tillater det, så ønsker også de fleste av oss å arrangere ulike festligheter utenfor husets fire vegger. De nærmeste månedene er det duket for konfirmasjoner, 17. mai, bursdager, bryllup, bare for å nevne noen. Men hva skal vi egentlig tenke på når det er på tide å flytte utendørs igjen?

Den største hagetrenden

På spørsmål om hva som er den største hagetrenden i 2018 er Europris hageekspert, Helen Fredholm tydelig: Det er tilstedeværelse i hagen. Nyttevekster, gode dufter, frodige hagerom og praktiske sitteplasser nært på naturen.

– Spill mest mulig på lag med naturen, anbefaler Fredholm.

Det første du burde begynne med, er å gjøre klart flater, plen, hage og grill. Deretter kan du begynne å planlegge uteplassen slik at den blir slik som du ønsker. For noen holder det å bare fornye hagemøblene med nye puter. Andre skal kanskje starte med blanke ark og kjøpe nye møbler.

Noe for alle

Europris anbefaler å prioritere plass til en god sittegruppe. I år finnes blant annet mye kunstrotting som er enkel å vedlikeholde, og som tåler mye.

En stor familie med mye besøk fra barn og andre venner, trenger gjerne mange sitteplasser med mulighet for ekstra stoler. Da kan det være lurt å ha sammenleggbare stoler lett tilgjengelig.

For de som er færre om uteplassen, og kanskje har et begrenset uteområde, så vil det være viktig å utnytte plassen på best mulig måte. En enkel hagebenk med mulighet for lagring gir dobbel nytteverdi! Europris tilbyr blant annet Keter hagebenk som har mulighet for oppbevaring under setene. Dette er en flott måte å oppbevare for eksempel puter på.

Grønt er skjønt

Dersom du har en stor hage, så vil det på mange måter være ditt største rom. Da vil du ha muligheter til å fokusere på plen, busker, blomster og kanskje til og med en kjøkkenhage.

– Jeg anbefaler å samle planter og trær i større grupper, det forenkler plenklippingen og gir et frodigere uttrykk. Del gjerne opp store arealer i flere rom ved hjelp av pergola, hekker og trær. Og husk at høyden på trær bør stå i forhold til areal og hus, sier Fredholm.

Men Fredholm sier at dersom du har begrenset med plass, og kanskje bare en balkong, så kan det være fint å bruke noen store potter i stedet for mange små.

– Det gjør vanningsarbeidet mye enklere og husk å benytte Europris sin næringsrike plantejord, sier Fredholm.

Viktig tips for beplantning

– Vent med beplanting til faren for nattefrost er over. Planter og blomster trenger næring og vann hele sommeren. Benytt næringsrik jord, vann regelmessig og husk gjødsel slik at plantene utvikler seg og kan blomstre helt til høsten, sier Fredholm.

Det er også viktig å ta hensyn til hvor mye tid man har i sommer. For de som reiser mye har Fredholm følgende råd:

– Unngå urner, potter og blomsterkasser dersom du ikke har dryppvanning. Etabler hagen med flerårige vekster i stedet for med sommerblomster. De flerårige vekstene får dypere røtter og kan dermed klare lengre perioder uten vanning. Plant tett for å hindre ugras og uttørking, sier Fredholm.

Husk vedlikehold

Europris advarer mot å droppe og spare på vedlikehold. Hva som må gjøres til hvilken tid vil variere fra bolig til bolig. For eksempel vil en terrasse i Bergen kanskje måtte oljes oftere enn en terrasse på Østlandet fordi boligene i Bergen vil være mer utsatt for vær og vind.

Europris sin nye malingsserie, Paint, trenger dypt inn i treverket og beskytter mot sprekker og misfarginger.

En ting er at vedlikehold og ”skjerminger” er økonomisk nyttig i form av at det tar bedre vare på hagemøblene, men ved å ramme inn sitteplassen med glassgjerde, vil også du skjermes for vær og vind, samtidig som du bevarer den gode utsikten. Europris sitt modulsystem består av glassplater i størrelse 97 cm og 25 cm, midtstolpe, hjørnestolpe og endestolpe. Gjerdet er vedlikeholdsfritt og enkelt å montere.

Europris vokste i 2017 mer enn markedet for øvrig, og kjeden hadde i 2017 en total vekst på seks prosent og en sammenliknbar vekst på 3,1%. Lavprissegmentet som Europris er en del av, har tatt markedsandeler hvert eneste år i Norge de siste 18 årene.

For ytterligere informasjon:

Pål Wibe, administrerende direktør Europris
epost: paal.wibe@europris.no

Jon Boye Borgersen, markedsdirektør Europris
epost: jon.boye.borgersen@europris.no

Informasjon er også tilgjengelig på våre internettsider www.europris.no

Bilder

Last ned bilde
Tips: Fredholm anbefaler å spille mest mulig på lag med naturen.
Tips: Fredholm anbefaler å spille mest mulig på lag med naturen. Foto: Europris
Last ned bilde
Kunstrotting: Kunstrotting krever minimalt med vedlikehold og tåler mye.
Foto: Europris
Kunstrotting: Kunstrotting krever minimalt med vedlikehold og tåler mye. Foto: Europris
Last ned bilde
Hagebenk med oppbevaring: Keter hagebenk har mulighet for
lagring og er perfekt hvis det er begrenset med plass.
Foto: Europris
Hagebenk med oppbevaring: Keter hagebenk har mulighet for lagring og er perfekt hvis det er begrenset med plass. Foto: Europris
Last ned bilde
Terrasseolje: Trenger dypt inn i treverket.
Terrasseolje: Trenger dypt inn i treverket. Foto: Europris
Last ned bilde
Glassgjerde: Få bedre utsikt og slipp lyset til.
Glassgjerde: Få bedre utsikt og slipp lyset til. Foto: Europris

Om Europris

Europris
1602 Fredrikstad

Følg saker fra Europris

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Europris på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Europris