Europamesterne i Taekwondo vant gull i Skottland

Regjerende europamestere Nina Bansal fra Tveita Taekwondo klubb og Joachim Wien fra Elvebyen taekwondo klubb i Drammen imponerte stort i en internasjonal taekwondoturnering i Skottland på lørdag. De vant gull i hver sin klasse og ble kåret til beste kvinnelige og mannlige utøver

Joachim Wien vant også sølv i klassen par. Joachim sin makker var Lovely Gardner fra England.

Nina Bansal vant kvinneklassen. England kom på andre plass, mens Sverige tok tredjeplassen. Joachim Wien vant herreklassen. England kom på de to neste plassene.

Dette er sterkt prestasjon av Nina Bansal og Joachim Wien, sier sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund og gleder seg til å se de i aksjon i det åpne ungarske mesterskapet i Budapest i oktober hvor også rekrutteringslaget i mønster skal delta. Ellers er det store målet for Nina og Joachim i høst Beach Europamesterskapet som arrangere på Kypros 2. november. Det er første gang at det arrangeres europamesterskap i Beach Taekwondo.

I Taekwondo konkurreres det internasjonalt i kamp og mønster.
Mønster: Utøvere konkurrerer mot hverandre ved enkeltvis å fremføre et innøvd program med taekwondoteknikker. Man konkurrerer klassevis, avhengig av beltegrader, alder og kjønn. Den som oppnår høyest poengsum, vinner.

Kamp: Utøverne konkurrerer direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for kvinner og menn. Det konkurreres tre runder av to minutter. Den som får inn flest treff på motstanderen, alternativt knock-out, vinner kampen. Det finnes to internasjonale forbund. ITF som praktiserer semikontakt og WTF som praktiserer fullkontakt. Det er WTFs konkurranseform som står på OL-programmet.