MODUS - Senter for middelaldermusikk

Eufemiadagene 3. - 4. september

En ny temafestival med konserter, vandring, kåserier og samtaler om middelalderen i "lys" av vår samtid. «Musikken er preget av her og nå, det er den alltid. Hva vi tolker og legger i musikken er vår egen stemme og praksis», sier Gro Siri Ognøy Johansen, kunstnerisk leder for festivalen.
(Foto: Georg Oppermann Moe)

Hvem var Eufemia?

Eufemiadagene er en temafestival om hvem Eufemia var. Navnet Eufemia er kjent som Oslo´s paradegate i Bjørvika. Foruten dette er det få som vet hvem hun er og hva slags dronning hun var. Hun fikk bl.a oversatt 3 litterære verk inn i en balladeform og hennes bror var en kjent minnesanger dvs. en høvisk komponist. Under hennes levetid ble Akershus bygget av stein fra Maria kirken i middelalderparken. I dag er det kun ruiner igjen av det som en gang var «Nordens Pompei». På tvers av landegrenser, uavhengig av tid, sted og trosretning vil Eufemiadagene «skape liv i ruinene».

«Eufemiadagene dukket opp som en idé på Saxegaarden der jeg så ruinene av datidens hoff og samtidig på utbyggingen av Bjørvika. Jeg har alltid vært opptatt av hvordan middelalderen brukes og hva vi gjør med kunnskapen om den. Det er mye vi ikke vet, men det kunstneriske for meg er å skape et møte mellom nytt og gammelt. Ved å bygge videre på hva vi vet av historien utvider vi vår kunnskap og opplevelse av hva vi ser», forteller Gro Siri Ognøy Johansen.

I Bjørvika ligger middelalderparken og Kong Håkon den V og Dronning Eufemias slott. Eufemia er ikke kun et navn på en paradegate i Bjørvika, men en kvinne fra Rügen som kom fra et annet land og brakte med seg en kulturarv som lever videre i dag.

Om årets program:

Wolfgang Plagge er en kjent skikkelse som gjennom sine verk har latt seg inspirere av bl.a gregoriansk sang og andre ukjente musikk fragmenter. At han også har sett nærmere på musikken rundt Eufemias tid og går med en opera i magen er i tråd med hva festivalens visjon om å blande et gammelt og et nytt uttrykk.

Henriette Mikkelsen Hoel er stipendiat ved Universitetet i Bergen og har spesialisert seg på dronningroller deriblant Eufemia. Hennes foredrag vil ta utgangspunkt i dronningenes maktgrunnlag. Hvordan kan vi definere makt? Mange definerer makt som politisk makt, og det finnes en rekke eksempler på dronninger i Norge som hadde en form for politisk makt. Samtidig var det enda flere som besatt rik kulturell kapital, og slik kunne utøve kulturpolitisk makt. I den forbindelse har festivalen invitert inn tre personer med ulik bakgrunn, blant andre Trine Skei Grande, til en samtale om hva det vil si å være en leder i ”lys” av deres egen rolle. I så fall på hvilken måte. Det være seg kunstnerisk, politisk eller i det private næringsliv.

Modus ensemble med kunstnerisk leder Gro Siri Ognøy Johansen fremfører musikk fra middelalderen ved å bruke historisk musikk som ny musikk. Modus ensemble vil spille sanger fra dronning Eufemias tidsepoke fra 1250 til 1350 tallet. Om hun har hørt disse sangene er ikke sikkert, og neppe slik Modus fremfører dem, men det er ikke å komme utenom at musikk virker stimulerende på alle sanser og har spilt en stor rolle ved hoffet i Bjørvika.

Noe som kom ut av Eufemiavisene var en litterær form også kjent som ballade. Ensemble ULV kjenner godt balladeformen og vil gi oss en konsert med «sound» fra middelalderen. Ensemble ULV er et nordisk ensemble med tre profilerte utøvere av middelaldermusikk. Til sammen har de utgitt over 30 innspillinger og sunget i kjente ensembler som Sequentia, ALBA, Modus ensemble, Ferrara ensemble, Pro Musica Antiqua med mer.

Eufemiadagene fokuserer i år mest på musikk og tanker om Eufemia, men dagene vil også abstrahere og modulere fra hennes virke og arbeid ved å presentere andre uttrykk som også rommer en historie. Der Modus Ensemble stadig arbeider med å aktualisere middelalder- musikk, har Kristin Asbjørnsen gjort et formidabelt arbeid med å nytolke, bearbeide og utvide afro-amerikanske spirituals. Som sterke livsutrykk har folketonene beveget seg og skapt bevegelser på tvers av landegrenser, uavhengig av tid, sted og trosretninger. Dette året spiller Kristin Asbjørnsen noen utvalgte konserter i Norge med base i hennes rike repertoire. Eufemiadagene er stolte over å få presentere en intimkonsert med Kristin i trioformat med sin faste gitarist Olav Torget og bassist Gjermund Silset. Kristin’s tolkninger av spirituals vil danne rammen for konserten.

Fullt program i to dager: https://www.facebook.com/events/512953272235803
Mer om Modus og Eufemiadagene: www.middelaldermusikk.no

Billetter: www.ticketco.no

Spesielt takk til Oslo kommune, Foreningen Gamlebyen kirke, Narum Gruppen AS, Dreyer Forlag AS og Oslo bymisjon for støtte til å gjennomføre Eufemiadagene i 2016.

(Foto: Georg Oppermann Moe)

Om MODUS - Senter for middelaldermusikk

MODUS - Senter for middelaldermusikk
Saxegaardsgt 15

920 81 364http://www.middelaldermusikk.no

Formålet er å vise ny og fremføre historisk informert musikk med vekt på middelalderen. Modus samarbeider med norske og utenlandske miljøer som deler vårt formål.

Modus søker om årlig tilskudd av drift og kunstnerisk produksjoner gjennom Oslo kommune og Norsk kulturråd.

Modus har kontorer i ModusHuset som ligger i Middelalderparken i Gamle Oslo.