Etterspørselen etter fornybar energi i Europa når nye høyder

28.1.2016 15:01 | ECOHZ

Tom Lindberg, adm. dir. ECOHZ

Nederland med sterkest vekst

”Markedet har vist en stabil tilvekst av nasjonale aktører, men er fortsatt dominert av noen land. De fem landene med høyest forbruk av fornybar energi er Tyskland, Sverige, Sveits, Nederland og Italia,” sier Lindberg. Til sammen står de for ¾ av etterspørselen etter fornybar energi i Europa. Nederland er det raskest voksende markedet. ”Fra 2014 til 2015 har etterspørselen økt med hele 12%, og forbruket var mer enn 42,5 TWh i 2015. Tyskland er fortsatt det største markedet, med et totalt volum på 87 TWh i 2015,” sier Lindberg.

Markedet for opprinnelsesgarantier vokser stadig i forhold til antall land. Det er nå flere enn 20 land som aktivt deltar i AIB (Association of Issuing Bodies) og som bruker EECS, den felles europeiske markedsstandarden.

”Norge, Østerrike, Finland, Danmark, Frankrike og Belgia utgjør en gruppe land med en årlig etterspørsel på mellom 10 og 35 TWh,” sier Lindberg. Resten av de nasjonale markedene er fortsatt relativt umodne, og sammen representerer de en mindre andel av det totale markedet.

Markedsstatistikken fra AIB inkluderer kun opprinnelsesgarantierbasert på EECS standarden. Det finnes fortsatt land med nasjonale sertifikatsystemer som ennå ikke har implementert EECS standarden. Disse markedene utgjør til sammen mer enn 100 TWh i etterspørsel og medfører at det faktiske markedsvolumet er over 440 TWh.

Storbritannia og Spania – vil de bli en del av det Europeiske markedet i 2016?

”Utviklingen i 2015 etterfølger rekordåret 2014, hvorav markedet opplevde en vekst på 27,6%, med en rekordhøy etterspørsel etter fornybar energi på 314 TWh,” sier Lindberg. ”I tillegg var dette første gang man har opplevd en reell balanse mellom tilbud og etterspørsel.”

Storbritannia, Spania og et par andre mindre land vurderer å bli med i AIB, for å ta i bruk EECS standarden. Med dette følger en diskusjon om hvordan dette vil kunne påvirke balansen i markedet. Både Storbritannia og Spania er land med relativt stor fornybar energiproduksjon, samt et næringsliv med potensiale for høy etterspørsel etter fornybar energi. Engros prisene i markedet for opprinnelsesgarantier økte kraftig i siste del av 2015. Spørsmålet markedsaktører og større forbrukere nå stiller seg er: ”Vil inkluderingen av nye markeder påvirke dagens prisbilde ytterligere?”.

Den europeiske etterspørselen etter fornybar elektrisitet dokumentert med opprinnelesgarantier utgjør nå mer enn 13% av alt forbruk i Europa (ca. 3.200 TWh) og omtrent 40% av all elektrisitet produsert fra fornybare kilder i Europa (ca. 1.100 TWh).

Overforstående er en kommentar fra Tom Lindberg, daglig leder i ECOHZ basert på tall publisert av AIB (Association of Issuing Bodies).

Ingrid Helsingen Warner
ingrid.h.warner@leidar.com

Tom Lindberg, adm. dir. ECOHZ
AIB tall 2015

Om ECOHZ ECOHZ offers renewable energy solutions to electricity providers, businesses and organizations across Europe, North America and Asia – providing renewable electricity, from a wide range of sources, regions and qualities. Renewable electricity is documented by Guarantees of Origin in Europe, RECs and Green-e in the US, and International RECs (I-REC) in selected Asian markets. ECOHZ also provides a new and innovative solution - GO² - combining renewable energy purchases with the financing and building of new renewable power generation. Companies choosing documented renewable energy can reduce their carbon footprint and improve their sustainability ratings. ECOHZ is among the leading independent suppliers in Europe, and is located in Norway and Switzerland. ECOHZ endeavours to play an active role in the current energy transition through its vision of “changing energy behaviour”.