Ethiopian Airlines

Etiopias nye flyplass er Afrikas knutepunkt

Etiopias hovedflyplass, Bole internasjonale flyplass, åpnet søndag 27. januar en utvidet terminal som tredobler passasjerkapasiteten. Allerede i fjor overtok flyplassen i Addis Abeba rollen som det viktigste knutepunktet for langdistansereiser til og fra Afrika, en posisjon Dubai hadde tidligere.
Snorklipping av Etiopias statsminister Abiy Ahmed

Den høytidelige åpningen ble markert med besøk og snorklipping av landets statsminister Abiy Ahmed. Prosjektet, med en kostnadsramme på 363 millioner dollar, tredoblet flyplassens størrelse og kan nå håndtere opptil 22 millioner passasjerer årlig.

Stolt av landets ikon
Etiopias statsminister Abiy Ahmed, løftet frem flyselskapet som landets viktigste ikon som er prydet med landets nasjonalflagg.

– Ethiopian Airlines er vår nasjonale stolthet og står frem som et spesielt ikon blant våre selskaper som bærer vårt navn, Etiopia, og vårt nasjonale flagg, sa Ahmed i sin åpningstale ved innvielsen. Den nye passasjerterminalen tilbyr det nyeste av teknologi, sikkerhetssystemer, effektive løsninger for å sjekke inn selv, i tillegg til taxfree butikker og gode spisesteder.

Åpner også luksushotell
I tillegg til utvidelsen av flyplassen er det åpnet et helt nytt hotell Ethiopian Skylight Hotel som blir viktig for reisende med Ethiopian Airlines. Flyselskapets representant i Norge Mussie Fitehamlak peker på at det nye hotellet er viktig for at Addis Abeba kan fungere som knutepunkt for alle reiser til Afrika.

– Vårt mål er å gi våre reisende den beste og mest effektive reiseopplevelsen, enten om reisen starter, avslutter eller om du er på gjennomreise til Addis Abeba. Det nyåpnede Ethiopian Skylight Hotel gjør det mulig for flyselskapet å tiltrekke seg rundt en tredel av de 6 millioner passasjerene som går gjennom flyplassen for å besøke Etiopia, sier han.

Ambisiøse planer fremover
Fitehamlak forteller videre at Afrikas største flyselsap har satt seg store mål for årene fremover.

– Vi har satt oss ambisiøse mål for de neste årene og implementerer nå en strategisk plan for de neste 15 årene for å fortsatt være Afrikas ledende flyselskap. Åpningen av den nye og utvidede flyplassen, i tillegg til det nye hotellet er viktige bidrag i veien mot målet, sier han.

Ethiopian Airlines ble stiftet for 74 år siden, og har i dag har en driftsflåte på 111 fly og flyr for tiden til mer enn 119 internasjonale passasjer- og lastdestinasjoner, med over 61 av dem i Afrika. I 2018 ble flyplassen i Addis Abeba den viktigste huben, eller knutepunktet, for all flytrafikk til Afrika.

Snorklipping av Etiopias statsminister Abiy Ahmed
Boeing 787-800 (Dreamliner)
Mussie Fitehamlak, Area Manager Norway, Ethiopian Airlines

Om Ethiopian Airlines

Ethiopian Airlines
Øvre Slottsgate 6

Ethiopian Airlines er det største og raskest voksende flyselskapet i Afrika og del av Star Alliance. Siden selskapet ble etablert i 1946, flyr de i dag til flere enn 60 destinasjoner i Afrika i tillegg til 119 ulike destinasjoner verden over. Ethiopian Airlines har kontinentets mest moderne flyflåte som består av 111 cargo- og passasjerfly, i tillegg til 63 nye fly i bestilling. Ethiopian Airlines har mottatt en rekke utmerkelser og priser, og ble for andre gang kåret til Afrikas beste flyselskap i 2018 og mottok firestjerners sertifisering fra Skytrax.

Følg pressemeldinger fra Ethiopian Airlines

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ethiopian Airlines på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ethiopian Airlines