Ethiopian Airlines øker på Avinor Oslo lufthavn

Siden åpningen 27. mars 2017 har Ethiopian Airlines etablert seg godt på Norges hovedflyplass. Ruten mellom Addis Abeba og Avinor Oslo lufthavn vil se en økning til seks ukentlige flyvninger, og Ethiopian Airlines utvider også rutetilbudet sitt med en ny rute mellom Asmara i Eritrea og Oslo lufthavn.
Ethiopian Airlines på Oslo lufthavn. (Foto: Avinor)

Fra 11. desember øker Ethiopian Airlines sin frekvens mellom Addis Abeba og Avinor Oslo lufthavn, og dermed blir ruten operert seks ganger i uken med Ethiopians Boeing 787-8 Dreamliner.

- Vi har utviklet et veldig nært samarbeid med Ethiopian Airlines, og har jobbet tett med de for å gjøre denne ruten til en suksesshistorie. Dette er et bevis på at samarbeidet har fungert godt, og at Ethiopian har lykkes med å bygge en god portefølje på forretningsreisende og ferie- og fritidsreisende, sier Jasper Spruit, direktør for trafikkutvikling i Avinor.

- Eksport og import mellom Afrika og Norge er en viktig del av denne suksessen, men vi ser også en økning i turister som kommer til Norge fra Afrika.

Ethiopian Airlines er medlem av Star Alliance, og med det kan reisende enkelt bruke Oslo lufthavn som transferflyplass.

- Ethiopian har virkelig satt sitt preg på Oslo lufthavn siden oppstarten i fjor, og medlemskapet i Star Alliance er en viktig bidragsyter til at reisende har fått en effektiv reisevei mellom Norge og det afrikanske kontinentet, sier Spruit.

Asmara på rutekartet
I tillegg til seks ukentlige passasjeravganger fra Oslo lufthavn, starter Ethiopian Airlines 1. desember opp en ny rute med to ukentlige flyvninger til og fra Eritreas hovedstad Asmara.

- Vi er glade for å se suksessen med flyet vårt fra Addis Abeba til Oslo, som nå øker til seks flyvninger per uke. Oslo-ruten har vist seg å lykkes innen en drøyt år etter lanseringen. Vi tror det snart blir daglige flyvninger på denne ruten og vi planlegger oppstart av en ny rute til Asmara i desember 2018, sier Tewolde GebreMariam, Group CEO Ethiopian Airlines.

- Med dette betjener vi det voksende reisebehovet mellom Afrika og Nord-Europa.

Disse ruteutvidelsene vil bety åtte ukentlige flyvninger til og fra Norges hovedflyplass med Ethiopian Airlines’ Boeing 787 Dreamliner.

- Med denne kunngjøringen av Asmara som et nytt reisemål fra Oslo lufthavn med Afrikas største flyselskap, vil totalt åtte ukentlige flyvninger bety enda bedre muligheter for forretningsreisende og fritidsreisende til og fra Afrika. Vi gleder oss til å videreutvikle et godt samarbeid med Ethiopian Airlines, sier Majid Khan, avdelingssjef i avdeling Trafikkutvikling i Avinor.

PressetelefonPressetelefon til bruk for journalister

Pressevakttelefon kun til bruk for journalister.
Reisende kan få informasjon ved å ringe passasjerservice på 67 03 00 00.

Tel:918 15 614presse@avinor.no

Ethiopian Airlines på Oslo lufthavn. (Foto: Avinor)
Økonomiklasse i Ethiopian Airlines sin Boeing 787 Dreamliner. (Foto: Avinor)
Business class i Ethiopian Airlines sin Boeing 787 Dreamliner. (Foto: Avinor)

Avinor Oslo lufthavn er Norges hovedflyplass og ble åpnet 8. oktober 1998. I 2017 hadde Oslo lufthavn 27,2 millioner reisende.