Etatenes fellesforvaltning blir tjenesteeier i Altinn

Fra 1. januar 2016 blir Etatenes fellesforvaltning en av fem store tjenesteeiere i Altinn, på linje med Skatteetaten, NAV, Brønnøysundregistrene og Statens vegvesen.

Torstein Hoem og Cat Holten

I dag signerer Etatenes fellesforvaltning (EFF) samarbeidsavtalen med Altinn. EFF er en avdeling i Skattedirektoratet med ansvar for å forvalte og videreutvikle a-ordningen, på vegne av tre samarbeidende etater, Skatteetaten, NAV og Statistisk sentralbyrå.

- Altinn har vært, og fortsetter å være, en sentral aktør i apparatet som sørger for at a-ordningen fungerer knirkefritt, sier Torstein Hoem, avdelingsdirektør for Etatenes fellesforvaltning.

- A-ordningen er en tjeneste som alle arbeidsgivere benytter, og det er derfor viktig for oss at den fungerer godt. Dermed blir det viktig at vi samarbeider godt med EFF, sier Cat Holten, avdelingsdirektør for Altinn og Seres ved Brønnøysundregistrene.

- Vi har jobbet tett med Altinn i gjennomføring. De har forstått behovene våre og - tilpasset seg dem. Altinn utgjør en viktig del av den tekniske infrastrukturen som har gjort a-ordningen mulig. Når a-ordningen nå går over fra prosjekt til forvaltning, er vi glade for å kunne fortsette det gode samarbeidet, sier Hoem.

En suksesshistorie

A-ordningen har vært i drift siden 1. januar 2015, og ble i juni kåret til «årets digitale suksesshistorie» under digitaliseringskonferansen til Direktoratet for forvalting og IKT. Fem tidligere skjema fra de tre etatene er slått sammen til én månedlig innsending. Mer enn 85 % av innsendingene skjer direkte fra virksomhetenes egne lønnssystem.

- Vi er glade for å se at a-ordningen er en suksess, og vi er sikre på at det fins muligheter for tilsvarende samarbeid flere steder. Vi bidrar gjerne som tilrettelegger for at flere i det offentlige skal samarbeide, til beste for brukerne, sier Holten.

EFF blir tjenesteeier nummer 43 i Altinn-samarbeidet, men er den første tjenesteeieren som er et samarbeid i seg selv.

Altinn/Brønnøysundregistrene: Pressevakt, telefon 400 200 75

Etatenes fellesforvaltning: kommunikasjonsrådgiver Ina Porsholt Jensen, telefon 915 24 744

Torstein Hoem og Cat Holten
Avtalen signeres